Ultraterävä tai 4K on nyt televisiomaailman kuumin tekniikka. Tänä vuonna 4K-televisioita myydään jo 12,7 miljoonaa kappaletta. Osuus kokonaismarkkinoista on pieni, mutta silti yllättävä, sillä 4K-sisältöjä ei käytännössä vielä ole tarjolla.
UltraHD-kuva viittaa ruutuus, jossa on vaakasuunnassa 4000 pikseliä. Tarkkuus on nelinkertainen nykyisiin täysteräväpiirtotelevisioihin verrattuna. Käytännössä 4K-televisiot ovat suuria ruutuja, sillä pienimmät esitellyt mallit ovat olleet yli 50-tuumaisia.
Ultraterävä on hieman erikoislaatuinen markkina. Displaysearchin mukaan viime vuonna myytiin 1,9 miljoonaa 4K-televisiota, joista 1,7 miljoonaa Kiinassa.
Sama meno jatkuu tänä vuonna. Myyntimäärä kasvaa 12,7 miljoonaan ja kiinalaiskoteihin ruuduista myydään 78 prosenttia. Esimerkiksi USA:n televisiomarkkinoille 4K:n osuus myytävistä laitteista jää tänä vuonna kahteen prosenttiin.
4K-sisällön lisäksi markkinoiden todellinen lentoon lähtö edellyttää hintojen laskua. Esimerkiksi USA:ssa myytävät mallit ovat tällä hetkellä usean tuhannen dollarin hintaisia. Tammikuun alun CES-messuilla Las Vegasissa nähtiin jo useita uusia malleja, joissa hintalappu asettuu noin tuhannen dollarin kohdalle. Se lienee monelle uutta telkkaria ostavalle tärkeä raja, jonka alle hinnan pitää painua.