Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Ruotsalaiseen Lagercrantz Group -konserniin kuuluvat Enkom ja K&K Active yhdistyivät viime toukokuussa Enkom Active -nimen alla. Toimitusjohtaja Matti Hätösen mukaan asiakkailta on kuulunut yhdistymisestä pelkkää hyvää. - Asiakas on edelleen meillä ykkösasemassa, hän korostaa.
Rittal esittelee Jyväskylän Sähkö-, Tele-, Valo- ja AV-messuilla uutta Blue e+ -jäähdytystekniikkaa. Tekniikka esiteltiin jo viime vuonna Hannoverin teollisuusmessuilla, mutta nyt sen myynti on käynnistynyt Suomessakin.
Niin sanottujen nelikopterien käyttö yleistyy monilla alueilla ja monissa eri käyttötarkoituksissa. Nokia on demonnut Dubaissa kopteria, jonka ohjaaminen onnistuu laitteeseen kiinnitetyn LTE-mokkulan välityksellä.
Keysight Technologies on esitellyt uudet X-sarjan signaalianalysaattorit. Niissä on lisätty raudan suorituskykyä, mutta huomio kiinnittyy myös kosketusohjauksen käytön laajenemiseen. Analysaattorit tottelevat nyt kosketuskomentoja entistä paremmin.
Nokiaan Alcatel-Lucent -fuusion myötä kuuluva Bell Labs -tutkimuskeskus on kehittänyt uuden, aiempaa älykkään optisen lähettimen. Ensimmäistä kertaa optinen lähetin pystyy muuttamaan kaistanleveyttään tarpeen mukaan. Ja se tekee näin lennossa, ilman palvelun keskeytymistä.
Jos halutaan toteuttaa hyvin nopeita langattomia yhteyksiä lyhyillä kantamilla, täytyy todennäköisesti käyttää korkeita millimetrialueen taajuuksia. Belgialaistutkijat ovat kehittäneet vastaanottimen prototyypin, joka osoittaa että näille taajuuksille on mahdollista kehittää pieniä ja edullisia radioita.
Päällepuettavasta elektroniikasta on puhuttu jo vuosikausien ajan. Termillä viitattiin aiemmin ennen kaikkea ns. älyvaatteisiin. Vasta viime vuonna, pitkälti Applen Watch-älykellon ansiosta, puettavista tuli miljardiluokan bisnes. Kaikkiaan puettavia laitteita myytiin 232 miljoonaa kappaletta.
Kuluttajat tuntuvat nyt osoittavan, ettei tabletti sellaisenaan riitä normaalikäyttöön. Perustablettien myynti pieneni viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 21,1 prosenttia. Sen sijaan uusien hybridiläppärien eli käytännössä tablettien, jotka lähtevät irti näppäimistöstä, myynti kasvoi selvästi.
Älypuhelimissa virranhallinta on aivan keskeinen osa piirisuunnittelua. Ratkaisun pitää olla tehokas, sähköä säästävä ja kompakti, mikä on johtanut PMIC-tehonhallintapiirien kehitykseen. Nyt Dialog Semiconductor tuo saman konseptin älytelevisioiden ja digipäätteiden virransyöttöön.
On useita tapauksissa, joissa lentokoneiden ruumassa kuljetetut litiumioniakut ovat ylikuumentuneet jopa tulipaloon asti. Nyt YK:n paneeli suosittaa akkujen lentorahdin kieltämistä kokonaan.
Suomessa on liikennekäytössä vain noin tuhat ladattavaa hybridiautoa ja täyssähköautojakin vain muutama sata vähemmän, joten sähköautojen lataaminen herättää monenlaisia kysymyksiä varsinkin taloyhtiöissä. Yksi sitkeästi elävä myytti on, että sähköauton lataaminen edellyttäisi jotain hienoa ja kallista laturia.
Ledien ja loisteputkien myötä yhä useampi kärsii siitä, että valot välkkyvät. Se häiritsee ihmisen keskittymistä työhön ja heikentää viihtyvyyttä. Kajaanilainen Valtavalo on ensimmäisenä yrityksenä tuonut markkinoille välkkymättömän ledivaloputken.
Viikin ympäristötaloon on avattu Suomen ensimmäinen älykäs sähkövarasto, joka on osa kiinteistön sähköverkkoa. Sähkövarastossa Ympärsitötalon tuottamaa aurinkosähköä varastoidaan akustoon, kertoo Sähköala.fi-sivusto.
Tektronix on toiminut mittaus- ja testausalalla jo 70 vuotta. Juhlan kunniaksi yhtiö on uusinut logonsa – vasta toista kertaa historiassaan muuten – ja päivittänyt strategiansa. Nyt yritys pyrkii tarjoamaan asiakkailleen sovelluksia ja ratkaisuja.
Vuonna 2029 Volvoja ajavat kuljettajat eivät enää voi kuolla tai loukkaantua vakavasti. Näin rohkean väitteen ruotsalaisvalmistaja tekee amerikkalaisen CNN:n uutisjutussa. Väite pohjaa kaikkeen uuteen turvatekniikkaan, jota Volvo on tuomassa autoihinsa.
Kun verkkojen välisten yhdyskäytävien toteuttamisessa ollaan siirtymässä enenevässä määrin yhdessä tapahtuvaan reunalaskennan ja tekoälyn hyödyntämiseen, yksi järjestelmäkomponentti tahtoo jäädä turhan vähälle huomiolle: ihmisen ja koneen välisen rajapinnan toteuttava laite. Näin voi käydä esimerkiksi käytettäessä laitekehikkoja tai tietokonekoteloita järjestelmäarkkitehtuuriin kuuluvien edge-solmujen tekoälytoimintojen sijoituspaikkoina, kirjoittaa Advantech artikkelissaan.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä