On useita tapauksissa, joissa lentokoneiden ruumassa kuljetetut litiumioniakut ovat ylikuumentuneet jopa tulipaloon asti. Nyt YK:n paneeli suosittaa akkujen lentorahdin kieltämistä kokonaan.
Vasta lokakuussa YK asettui vastustamaan kuljetusten täyskieltoa. Nyt asiassa on jälleen tullut käänne, ja kiellon odotetaan tulevan voimaan jo helmikuun aikana.
Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.
Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. Siviili-ilmailujärjestö ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.
ICAO:n mukaan mahdollinen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.