Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Lenovo julkisti viime viikolla ensimmäisen älypuhelimen, jossa on hyödynnetty Google projekti Tangossa kehitettyä virtuaalitodellisuuden tekniikkaa. Mutta mitä hyötyä Tangosta olisi? Googlen mukaan paljonkin, se nimittäin tekee älypuhelimesta aidosti aiempaa älykkäämmän.
Verkkosisältöjen suoratoistolaitteissa Apple TV on tähän asti ollut niskan päällä. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Googlen Chromecast kuitenkin pääsi niskan päälle. IDC-tutkimuslaitoksen mukaan Chromecast-myynti nousi ensimmäistä kertaa ykköseksi.
Auto ei todellakaan ole enää entisensä. Tesla – joka on yksi harvoja pientä katetutta tuolla liikenteessä aiheuttavia malleja – saa lisää akkukapasiteettia pelkällä ohjelmistopäivityksellä. 60 kWh:n akku muuttuukin taikaiskusta 75 kWh:n akuksi.
Ammattitaitoisten pilviosaajien kysyntä on selvästi tarjontaa suurempi. Microsoftin kumppaniyritykset reagoivat tilanteeseen Suomessa kouluttamalla 300 pilviasiantuntijaa palvelukseensa elokuussa käynnistyvällä Microsoft Azure Akatemia -ohjelmalla.
Sen jälkeen kun Intel viime vuonna osti toiseksi suurimman FPGA-valmistajan eli Alteran, markkinoilla on odoteltu huhuja suurimman yrityksen eli Xilinxin myymisestä. Nyt Xilinxista on tiettävästi tehty 15 miljardin dollarin tarjous.
Uusissa älypuhelimissa ja läppäreissä oheislaitteet ja yleensä lataaminenkin hoidetaan molemmin päin liittyvällä USB-C-liittimellä. Nopeasti yleistyvä tekniikka on samalla viimeinen kulutuselektroniikkaan tuleva fyysinen liitin. Sen jälkeen liitännät tulevat langattomaksi.
Kännyköistä puhuminen on Qt:n kohdalla jo vähän harhaanjohtavaa, mutta moni tuntee työkalut edelleen Symbianin sovelluksista ja käyttöliittymistä. Nyt pörssiin omana yrityksenään noteerattu Qt on julkistanut oman alustan autojen kojelautojen toteutukseen.
Google on omassa Tango-projektissaan kehittänyt tekniikkaa, jolla kulutuslaitteet saadaan tukemaan lisättyä todellisuutta. Kiinalainen Lenovo ehti ensimmäisenä markkinoille Tango-kännykän kanssa julkistettuaan massiivisen PHAB2 Pro -älypuhelimen.
Monilla liikkujilla on nykyään ranteessaan sykemittari, joka nojaa PPG–mittaamiseen. Tällaisen rannekkeen suunnittelu on iso haaste sekä mekaanisesti että sähköisesti.
Bluetooth SIG -järjestö lupaa julkistaa standardin uuden 5.0-version ensi viikolla. 5.0-standardi tuo merkittäviä parannuksia vähävirtaiseen linkkiin eli ble-yhteyksiin (bluetooth low energy).
Ericssonin ConsumerLab-tutkimukseen vastanneet kuluttajat uskovat, että erilaiset nieltävät tai ihon alle asetettavat anturit arkipäiväistyvät jo viiden vuoden kuluessa. Elintoimintojen mittaamisen lisäksi näillä sensoreilla voidaan esimerkiksi avata lukkoja tai niitä voidaan käyttää tunnistautumiseen henkilötodistusten sijaan.
Litumioniakkujen valmistajana tunnettu VARTA storage on esitellyt uudet suunnittelupaketit räätälöityjen litiumioniakkujen kehitykseen. Uuteen VARTA Design Library -pakettiin kuuluvat ilmaiset 3D-mallit, joiden avulla akun suunnittelu tulee nopeammaksi ja sitä myötä aiempaa edullisemmaksi.
IP- ja ethernet-kytkinratkaisuja kehittävä ruotsalainen Allied Telesis on julkistanut sarjan uusia 10 gigabitin kytkimiä. CentreCOM XS900MX-sarjan on tarkoitettu dataliikenteen ohjaamiseen niin kupari- kuin ethernet-yhteyksissä.
Yleensä nyky-Nokian tuotejulkistukset liittyvät mobiiliverkkojen tukiasemiin tai kiinteiden verkkojen reitittimiin. Uusin ”nokialainen” saavuttaa kuitenkin enemmän kiinnostusta kuluttajien keskuudessa. Laite on langaton älyvaaka.
Robottiauto on hieno idea. Automaattisesti ajava auto vie matkustajansa turvallisesti paikasta toiseen ja samalla ajan voi käyttää esimerkiksi työntekoon tai lepäämiseen. Mutta miksi jäädä maan pinnalle, kysyy kiinalainen EHang.
Moni uusi sähköauton omistaja kokee toimintasädeahdistusta. Tätä ongelmaa autonvalmistajat voivat helpottaa siirtymällä piipohjaista IGBT-piireissä piikarbidiopohjaisiin siruihin. auton vetoinvertterissä.
Milloin taantuma loppuu? Milloin markkinat piristyvät? ETN puhui Mouser Electronicsin EMEA-alueen markkinoinnin johtajan, Graham Maggsin kanssa. Maggsin mietteet löytyvät pian ilmestyvästä ETNdigi-erikoislehdestä.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä