Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Suurin osa maailman työntekijöistä uskoo digitaalisten teknologioiden parantavan selvästi tiimin tai työyhteisön innovaatiokykyä, tehokkuutta ja kykyä reagoida ketterästi muutoksiin. Suomalaiset ovat tässä vastarannan kiiskejä. Alle puolet eli 48 prosenttia meistä uskoo, että digitaaliset edistysaskeleet tuovat selkeitä etuja työelämään.
Schneider Electric on uudistanut APC-tuotemerkillä myytävää Smart-UPS On-Line -tuotesarjaansa. Valikoiman 6–10 kVA:n laitteet ovat yhtiön ensimmäiset yksivaiheiset UPS-laitteet, joiden lähdön tehokerroin on yksi. 2,2–5 kVA:n UPS-laitteiden tehokerroin on 0,9.
Sähköautojen akustot ovat tähän asti olleet monoliittisiä kennostoja. Yhden kennon hajoaminen on johtanut usein siihen, että koko kennosta pitää vaihtaa, mikä on erittäin kallista. Saksalaisessa Fraunhofer-instituutissa on nyt kehitetty ensimmäinen akusto, josta rikkoutunut yksittäinen kenno voidaan vaihtaa.
Androidin osuus älypuhelimien käyttöjärjestelmissä on tämän vuoden lopulla jo 81,2 prosenttia. Vuoteen 2020 tultaessa Googlen osuus älypuhelimissa kasvaa jo 82,6 prosenttiin. Androidin asema siis vain vahvistuu, ainakin IDC-tutkimuslaitoksen mukaan.
Kansainvälinen televiestintäliitto ITU on julkistanut yhteenvedon neliviikkoisesta WRC15-radiokokouksestaan. Kokouksessa onnistuttiin allokoimaan lisää taajuuksia sekä mobiiliverkoille, että moneen erikoiskäyttöön. Tuloksia voidaan pitää vähintään tyydyttävinä.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n selvityksen mukaan monet kasvuyritykset kyseenalaistavat pilvipalvelujen uskottavuuden ja turvallisuuden, mutta toisaalta pohtivat yksityisyys- ja turvallisuusasioita yllättävän vähän. Pilvipalveluita käyttävät useat startupit.
Tämän vuoden markkinakehitys puolijohteissa jää kovista odotuksista huolimatta lähes nollakasvuun. WSTS-järjestö (World Semiconductor Trade Statistics) arvioi, että markkinat kasvavat tänä vuonna vain 0,2 prosenttia. Puolijohteita myydään 336,4 miljardilla dollarilla.
Englantilaisen Ricen yliopiston tutkija James Tour uskoo vakaasti, että lopulta superkondensaattori korvaa perinteiset akut kaikessa elektroniikassa. Ne latautuvat nopeasti ja ovat energiatiheydeltään aivan toista luokkaa kuin litiumioniparistot.
Ledimoduuleissa pyritään jatkuvasti kehittämään rakenteita, jotka suuntaavat mahdollisimman suuren osan ledin tuottamasta valosta suoraan haluttuun kohteeseen. Sveitsiläisen Escatec on kehittänyt uuden linssirakenteen, joka nostaa tämän hyötysuhteen peräti 95 prosenttiin.
Samsung joutuu viikon kuluttua maksamaan Applelle 548 miljoonaa dollaria iPhone-patenttien luvattomasta käytöstä. Sakko määrättiin korealaisyritykselle jo elokuussa 2012.
Joka neljäs uusi kannettava tietokone tänä vuonna on varustettu flash-pohjaisella SSD-kiintolevyllä. Ensi vuonna osuus kasvaa 31 prosenttiin ja seuraavana 41 prosenttiin. Viiden vuoden kuluttua perinteistä, mekaanista pyörivää kiintolevyä on enää vaikea uudesta läppäristä löytää.
Erilaisia valmiita ledimoduuleja, joihin myös ledinauhat lasketaan, myydään tänä vuonna jo kolmella miljardilla dollarilla. Vuoteen 2020 mennessä vuotuinen myynti kasvaa kuitenkin jo 20 miljardiin dollariin. Kaikki haluavat osansa ledimarkkinoista.
Haluatko kehittää sovelluksen Applen iPhoneen tai iPadiin? Aiemmin se piti tehdä Mac-tietokoneella. Nyt koodaus onnistuu myös linux-läppärillä, sillä Apple on tuonut mahdollisuuden koodata Swift-kielisiä sovelluksia myös linuxilla.
Ambiq Micro tunnetaan jo laajalti Apollo-ohjaimistaan, jotka ovat testien mukaan markkinoiden ylivoimaisesti vähten virtaa kuluttavat ARM-ohjainpiirit. Nyt Apollo-kehityksen työkalutarjonta laajenee, kun suosittu ruotsalaisen IAR:n työkaluilla onnistuu myös Apollo-kehitys.
LTE:n avulla voidaan siirtää nopeasti suuria määriä dataa. Edullisten modeemien avulla laitteista voidaan helposti tehdä itsenäisesti toimivia koneita esineiden internetiin.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä