Ruotsalainen Einride tunnetaan automatisoiduista sähkörekoistaan. Tähän asti tekniikkaa on testattu lähinnä suljetuilla alueilla ja tienpätkillä, mutta nyt yritys on ensimmäistä kertaa esitellyt julkisesti tekniikkaa, jossa yksi kuljettaja voi ohjata samanaikaisesti useita ajoneuvoja.
Einriden kehittämä Pod on täysin autonominen täyssähköinen rekan vetoauto. Kyse on maailman ensimmäisestä kaupallisesta robottirekasta, jonka veto perustuu sähkömoottoriin.
Einriden uusin demo osoittaa, että yksi operoija voi etänä ohjata useampaa Podia. Etäohjauksella onnistuu esimerkiksi rekan pysäköiminen lastauslaiturille. Einride todistaa tämän Youtube-videollaan.
Einriden johtaja Pär Degerman muistuttaa, että autonomisten ajoneuvojen kauko-ohjaus ja valvonta vaativat vankkaa reaaliaikaista video- ja tiedonsiirtoa. Tätä dataa pitää hallita turvallisen kanavan kautta usein epävarmassa infrastruktuurissa, Degerman korostaa.
Kun autonomiset sähkökulkuneuvot tuodaan tavaraliikenneverkkoon, kuljetuspäälliköt voivat palkata operaattoreita, jotka seuraavat ja hallitsevat kuljettajattomien ajoneuvojen laivastoja etäasemalta. Tämä voi kasvattaa ajoneuvokannan työpäivän pituuden 24 tuntiin. Einriden mukaan optimoidut lastaus-, lastaus- ja purkamisaikataulut voivat nostaa tuottavuutta jopa 200 prosenttia ja vähentämää kuljetuskustannuksia kolmanneksella.
- Kuljetuskustannukset nousevat edelleen 2–3 prosenttia vuodessa, kun kuljetuskaluston keskimääräinen kapasiteetin käyttöaste on edelleen noin 25 prosenttia. Koska pystymme seuraamaan ja hallitsemaan useita ajoneuvoja vain yhden etäkäyttäjän avulla, voimme parantaa dramaattisesti jokaisen ajoneuvokannan kustannustehokkuutta puhumattakaan päästöjen vähentämisestä, sanoo Einriden perustaja ja toimitusjohtaja Robert Falck.