- Tietoja

Cat 5 -kaapelit ovat tuttuja Ethernet-liikenteen kuljettamiseen, mutta tulevaisuudessa nopea data kulkee yhä useammin yksinkertaisessa parikaapelissa. Saksalainen Lapp uskoo tekniikkaan, samoin sen Suomessa toimivat tytäryhtiöt Lapp Automaatio Oy ja Lapp Connecto Oy.
- Tietoja

Kalifornian yliopiston tutkijat ovat millimetrialueen anturipiiri, joka voi aloittaa täysin uuden aikakauden millimetriaaltotutkissa. Piirin tarkkuus on käsittämätön, sillä se kykenee aistimaan liikettä 4 mikrometrin tarkkuudella.
- Tietoja

Harvard yliopiston SEAS-koulussa (John A. Paulson School of Engineering and Applied Sciencesissa) on kehitetty litiummetalliakku, joka voidaan ladata ja purkaa vähintään 6000 kertaa. Lisäksi akku voidaan ladata vain 10 minuutissa. Innovaatio voisi mullistaa sähköautoilun.
- Tietoja

USB-datansiirto on ehtinyt jo neljänteen sukupolveen ja siinäkin versioon 2.0. Tämä tarkoittaa parhaimmillaan 80 gigabittiä sekunnissa siirtäviä linkkejä. Microsoft on nyt ilmoittanut, että Windowsiin on tuomassa tuen tekniikalla Windows 11 -käyttöjärjestelmään.
- Tietoja

Suomalaiset tekevät valokuituverkon hankintapäätöksiä vajavaisilla tiedoilla, selviää tammikuussa tehdyssä kyselytutkimuksessa. Vain kolmasosa tietää, mitä avoin valokuituverkko tarkoittaa.
- Tietoja

Nokia on perustanut uuden yrityksen, jonka tehtävä on toimittaa turvallisia ja innovatiivisia ratkaisuja Yhdysvaltain liittohallitukselle. Yritys on nimeltään Nokia Federal Solutions eli NFS.
- Tietoja

Verkkojen suorituskykyä voi jokainen mitata erilaisilla sovelluksilla, mutta jos halutaan saada selville verkon suorituskyky ja todellinen peitto koko sen toiminta-alueella, testi pitää olla vähän eri luokkaa. Islannin sähköisen viestinnän toimisto (ECOI) valitsi Rohde & Schwarzin mobiiliverkkotestauksen arvioidakseen ja vertaillakseen maan kolmen matkapuhelinverkko-operaattorin suorituskykyä, kattavuutta ja kapasiteettia.
- Tietoja

Miltä kuulostaisi älypuhelin, joka jaksaisi toimia viikon yhdellä latauksella? Avain tähän voi piillä litiummetalliakussa, jos siihen voisi kehittää paremman elektrolyytin. Nyt tutkijat ovat löytäneet vahvistusta teorioille. Idea löytyi yllättävästä suunnasta, sillä inspiraationa toimi käsisaippua.
- Tietoja
Mouser Electronics on ryhtynyt myymään mikro-ohjaimia, joita usein nimitetään maailman vähävirtaisimmiksi. Kyse on teksasilaisen Ambiqin Cortex-Mf4-pohjaisista ohjainpiireistä, joiden suorituskyky riittää silti tuomaan tekoälylaskentaa myös myös IoT-laitteisiin.
- Tietoja

Langattomat lähiverkot päivittyvät tänä vuonna seitsemännen polven 802.11be-tekniikkaan. Wi-Fi Alliance on aloittanut Wi-Fi 7 -laitteiden sertifioinnin, mikä on tärkeä askel tiellä kohti laitteiden kaupallista saatavuutta.
- Tietoja

HDMI on yleisin tapa siirtää grafiikkaa, videota ja ääntä televisioruudulle tai näytölle. Tämän hetken yleisin versio on jo vuosia vanha 2.0 ja oikeastaan sen b-versio. HDMI LA esitteli viime elokuussa uuden standardiversion 2.1b. Se tuo monia lisäyksiä liitäntään.
- Tietoja
Tekoäly tarkoittaa useimmiten järjestelmää, joka toimii pilvessä eli raskailla palvelimilla. Sitten syötetään kehotteita ja tehokas laitteisto tuottaa jonkin päätelmän laitteelle tai käyttäjälle. Mutta entä jos haluaisi hyödyntää tekoälyä pienellä sirulla? Vaikkapa liikeanturilla?
- Tietoja
Tietoturvayritys Check Pointin tutkimusosasto on julkaissut joulukuun 2023 haittaohjelmakatsauksensa. Hieman yllättäen vanha tuttu eli Qbot on noussut takaisin kartalla neljä kuukautta sen jälkeen, kun Yhdysvaltain ja kansainväliset lainvalvontaviranomaiset hajottivat sen jakeluverkoston Operaatio Duck Huntissa elokuussa 2023.
- Tietoja
Bluetoothista alkaa tulla tarjolle uusimpaan 5.4-standardiin kehitettyjä siruja. Sveitsiläinen EM Microelectronic on esitellyt siruvalmistajille uuden mittatikun em|bleu-piireillään, jotka ovat markkinoiden tähän asti pienimmät.
- Tietoja

Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään tapahtuman, jossa se esitteli alan markkinakehitystä. Sähköistyminen on tietysti yksi suurimmista trendeistä ja sähköautojen aiheuttamaa verotulojen laskua on ehdotettu korvattavaksi esimerkiksi kilometriverkolla. Tällä hetkellä idea ei ole hyvä eikä edes vastuullinen, kertoi järjestön toimitusjohtaja Tero Kallio.













