Yritysten täytyy kiinnittää huomiota elinkaarensa päässä oleviin ohjelmistoihin, jotta tuottavuus säilyy. Ohjelmistoillakin on omat rajansa käyttöajan suhteen samalla tavoin kuin laitteistolla. Ne voivat aiheuttaa erilaisia haavoittuvuuksia, kuten altistaa yrityksen tietovuodoille. Ratkaisu on siirtää ohjelmistot pilveen, kirjoittaa Wipron Pohjoismaiden Carl-Henrik Hallström.
Vanhentuneen ohjelmiston käyttäminen voi olla vielä suurempi riski kuin vanhentuneen laitteiston, koska ohjelmistoissa käsitellään suuria määriä yritystoiminnan kannalta kriittisen tärkeitä tietoja.
Esimerkiksi voidaan ottaa tietokantaohjelmisto, joka sisältää asiakkaiden henkilötunnuksia ja luottokorttitietoja. Tässä tapauksessa tietoja on käsiteltävä huolellisesti GDPR-tietosuoja-asetuksen vaatimusten täyttämiseksi ja asiakkaiden luottamuksen varmistamiseksi. Jos asiakastietokanta on suuri, tietovuodosta voi muodostua kallis ongelma.
Olen tavannut vuosien varrella monissa yrityksissä IT-henkilöstöä, joka oli epävarma siitä, onko heillä käytössä elinkaarensa päässä olevia ohjelmistoja. Jotkut näistä ovat olleet pankkialan yrityksiä ja henkilöstö on tiennyt tarkalleen, että Windows- ja Microsoft Office -päivitykset ovat ajan tasalla. Sen sijaan yritykset eivät tienneet, ovatko yrityksen omaan ydintoimintaan liittyvät ohjelmistot ajan tasalla.
Kyse voi olla pienistä tietokoneohjelmista, joita ei enää tueta, koska kehittäjä on siirtynyt uuteen versioon tai ehkä lopettanut toimintansa. Kun ohjelmistolle ei enää anneta tukea, sen haavoittuvuuksia ja vikoja ei korjata. Siten yritys voi altistua tietovuodoille, tietomurroille tai tietojen menetykselle.
Koska yritykset tallentavat nykyään aina vain enemmän digitaalista tietoa asiakkaistaan, tämä ongelma pahenee jatkuvasti. Kun yritysten sisäinen IT-ympäristö kasvaa ja monimutkaistuu, myös haasteet lisääntyvät.
Pilveen siirtyminen
Jos elinkaarensa päähän tulleisiin ohjelmistoihin ei kiinnitetä huomiota, vaikutukset voivat olla suuret. Kun pankkialan yritykset ovat kohdanneet ikääntyneen ohjelmiston aiheuttamia haasteita, ratkaisuna on aina ollut siirtyminen pilviratkaisuihin.
Yrityksillä on ollut mahdollisuus investoida uusiin palvelimiin ja ottaa käyttöön tiukka salaus. Sellainen ratkaisu tarkoittaa kuitenkin sitä, että yritys jatkaa oman datakeskuksen ylläpitämistä. Tämä merkitsee suurempia kuluja ja IT-henkilöstön kasvattamista.
Siksi on tärkeää toteuttaa suurempia muutoksia ja siirtää sekä tiedot että ohjelmistot yrityksen omista tiloista pilveen. Tämän ratkaisun myötä yritys voi reagoida muutoksiin ketterämmin, toteuttaa päivitykset nopeammin ja vaihtaa ohjelmistoja helpommin.
Tämän ratkaisun ansiosta on helpompi testata ohjelmistoja etukäteen henkilöstön käyttämien tietokoneiden kaltaisilla laitteilla, jolloin uuden ohjelmiston käyttöönotto onnistuu varmemmin. Samalla voidaan parantaa tietoturvaa merkittävästi ja vähentää yrityksen tietojen hallintaan tarvittavaa IT-henkilöstöä ja kuluja.
Kirjoittaja Carl-Henrik Hallström toimii Wipron Pohjoismaiden aluejohtajana.