ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

OPINION

Robottiautojen läpimurto lähestyy

Tietoja
Julkaistu: 09.01.2017
  • Laitteet

Vuonna 2016 nähtiin kuljettajan korvaavan autoteknologian läpimurto kohti yleistyvää käyttöä. Useita vuosia autonomisia autojaan testanneen Googlen lisäksi suuret autovalmistajat ovat alkaneet kehittää ja testata omia prototyyppejään, ja lainsäätäjät ovat alkaneet puuttua haasteisiin lainsäädännössä. Tämä on poikinut startup-yrityksiä, ja markkinoille on tullut uusia, yllättäviä toimijoita, kuten yhteiskyytien pioneeri Uber.

Heti vuoden alussa nähtiin Audi A7, joka ajoi ilman kuljettajaa 885 km matkan San Franciscosta Las Vegasiin. Tämä käynnisti itseohjautuvien ajoneuvojen esittelyt todellisessa maailmassa, ei vain laboratorioissa. Tammikuussa myös Ford testasi autonomisia prototyyppejään Michiganissa lumiolosuhteissa haastaen LiDAR-laserin ja CMOS-kameratunnistimet toimimaan erittäin heijastavissa ja likaisissa ympäristöissä.

Myös Volvo aloitti testit Länsi-Australiassa ja julkisti suunnitelmansa vuokrata robottiautoja yleisölle Göteborgissa Ruotsissa. Muunnetuissa Volvo XC90 -autoissa on NVIDA:n upotettu DRIVE PX2 -piirikortti ja uusin Parker-suoritin kameroiden, LiDARin ja tutkan lähettämien anturitietojen käsittelemiseen. Parker-piirissä on kaksi NVIDIA:n toisen sukupolven 64-bittistä Denver ARM -ydintä ja neljä 64-bittistä ARM Cortex A57 -ydintä. Yhdessä ne antavat jopa 1,5 teraflopsin suorituskyvyn, minkä lisäksi järjestelmässä on uusin 256-grafiikkasuoritin.

Ranskalainen startup Navya toi markkinoille oman autonomisen joukkokuljetusautonsa, joka kuljettaa jopa 16 matkustajaa kerralla ympäri EDF:n ydinvoimalaa. Tämä ajoneuvo, jota kutsutaan myös nimellä Navya, käyttää kahta eri tyyppistä LiDARia jalankulkijoiden ja edessä olevan tien tunnistamiseen. Uudet sukkulabussit kulkevat kolmen minuutin välein, ja ne korvaavat useita perinteisiä busseja tuottaen EDF:lle yli 3 miljoonan euron säästöt käyttökuluissa.

Myös kaksi muuta autonomista joukkoliikennejärjestelmää on tulossa markkinoille Euroopassa. Ranskalaisen EasyMilen Citymobil2 EU -projektiin suunnittelemat sähkötoimiset WEpod-podit ovat jo kuljettaneet yli 19 000 matkustajaa Vantaalla ja Sveitsin Lausannessa. Hollantilainen 2getthere puolestaan valmistaa ajoneuvoja, joita on nähty teillä Masdarin kaupungissa Hollannissa. Nämä autot käyttävät ohjelmistossa määritettäviä virtuaalisia reittejä ja laskevat jatkuvasti sijaintiaan suhteessa lähtöpisteeseen. Ne mittaavat etäisyyden laskemalla renkaiden kierrosmäärän, ja sijainti kalibroidaan käyttämällä ulkoisia viitteitä – yksinkertaisia passiivisia magneetteja, joita on upotettu tien pintaan. Pienet sylinterimäiset magneetit sijoitetaan 2 metrin välein, ja ne antavat 2 cm:n tarkkuuden suorilla osuuksilla. Tällä ns. FROG-navigointiteknologialla vältetään fyysisten ohjainten, kuten kiskojen tai kaapeleiden, kustannukset.

Podeja on jo yleisillä teillä, mutta tutkijat haluavat laajentaa käyttöä kaikenlaisille teille ja erilaisiin olosuhteisiin täysin itseohjautuvina. Eindhovenin teknisen yliopiston johtama 4 miljoonan euron i-CAVE-tutkimusohjelma tutkii parhaillaan kahden 2getthere-podin liittämistä yhteen ”virtuaaliseksi junaksi”, jossa podit kulkevat 0,3 sekuntia toisistaan erillään ja ovat langattomassa yhteydessä mukautuvaan nopeudensäätöjärjestelmään (CACC).

Yksi robottiautoteknologian suurimpia ravisuttajia tänä vuonna oli Uberin tulo markkinoille. Se hankki koko Carnegie Mellonin yliopiston tutkimusryhmän ja alkoi tuoda markkinoille itseohjautuvia takseja Pittsburgissa. Nämä autot, Fordin Fusion ja Volvon XC90, käyttävät Carnegie Mellonin ohjelmistoa ja toimivat autonomisesti, mutta niissä on edelleen kuljettaja, joka hätätilanteessa voi ottaa hallinnan käsiinsä. Pittsburghin hanketta edelsi Uberin jo toinen markkinoille tuoma autonominen ajoneuvo, Otto. 91 henkilöä työllistävä startup-yritys kehittää järjestelmiä ja ohjelmistoja itseohjautuviin rekka-autoihin. Osa yrityksen henkilöstöstä on työskennellyt aiemmin Googlen, Applen ja Teslan itseohjautuvia autoja kehittäneissä tiimeissä.

Yritys kilpailee Daimler-Benzin kanssa, joka myös on esitellyt itseohjautuvan rekka-auton. Nämä tulevaisuuden rekat käyttävät tutka-antureita, jotka ovat yhteydessä kaasu- ja jarrujärjestelmiin. Rekat voivat kulkea vain muutaman metrin etäisyydellä toisistaan, mikä vähentää ilmanvastusta ja parantaa polttoainetehokkuutta. Etupuolen tutka-anturi ulottuu 250 metriin ja kuvaa 18 asteen segmenttiä, lyhyen etäisyyden anturi ulottuu 70 metriin ja kuvaa 130 asteen segmenttiä. Kojelaudan päälle asennettu stereokamera yltää 100 metriin, ja sen kuvausalue on 45 astetta vaaka-suunnassa ja 27 astetta pystysuunnassa. Järjestelmä valvoo sekä yksi- että kaksikaistaisia teitä, jalankulkijoita, liikkuvia ja paikallaan olevia kohteita, liikennemerkkejä ja jopa tien pintaa. Kamera tunnistaa kaiken taustasta erottuvan, joten se voi mitata tarkasti etäisyyksiä rekan yläpuolelta ja sivuilta.

Yhdysvallat ei ole ainoa maa, jonka teillä kulkee autonomisia takseja. NuTonomy on tuomassa Singaporen kaduille ilman kuljettajaa toimivia takseja, joissa on LiDAR, CMOS-kamera ja tutka-anturit.

Yksi robottiautojen testausta ja markkinoille tuloa hidastanut tekijä on ollut lainsäädännön puutteellinen tuki teknologialle. Tähän asti autossa tai rekka-autossa on täytynyt olla kuljettaja. Nyt Yhdysvaltain liikenneministeriön automaattisia ajoneuvoja koskevat määräykset sallivat täysin itse ohjautuvat ajoneuvot ainakin joissakin olosuhteissa. Osa pitkälle automatisoituja ajoneuvoja koskevista määräyksistä koskee myös osittaista automatisointia, kuten kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita autovalmistajat jo tänä päivänä käyttävät.

Valmistajille, kehittäjille ja muille organisaatioille suunnatut ohjeet sisältävät 15 kohdan turvallisuusarvion, jolla pyritään varmistamaan automatisoitujen ajoneuvojen suunnittelun, kehityksen, testauksen ja käyttöönoton turvallisuus. Ohjeet koskevat kaikkia organisaatioita, jotka testaavat, käyttävät ja/tai tuovat markkinoille automaattisia ajoneuvoja, mikä tarkoittaa nykyisiä autotehtaita ja osien toimittajia sekä teknologiayrityksiä, startup-yrityksiä ja kaluston käyttäjiä, jotka ovat Autonomous Stuffin asiakkaita.

15 pisteen turvallisuusarviossa asetetaan tavoitteet luotettavalle suunnittelulle. Se sallii erilaisia menetelmiä kohteiden ja tapahtumien tunnistamiseen, tieturvallisuuden noudattamiseen sekä reagoimiseen tilanteessa, jossa pitkälle automatisoituun ajoneuvoon tulee järjestelmävirhe. Se kattaa myös automatisoidun järjestelmän testaus-, validointi- ja tarkastusmenetelmät, tietojen tallennus- ja jakamisvaatimukset, onnettomuuden jälkeisen toiminnan sekä ajoneuvojen kyberturvallisuuden.

Kun määräykset syyskuussa julkaistiin, kaikilla itseohjautuvilla autoilla oli sama teknologiatoimittaja, Autonomous Stuff. Sen automatisoitu tutkimus- ja kehitysalusta oli käytössä Michiganin yliopiston Mcity-autossa, ja se toimitti teknologiaa Carnegie Mellonin yliopiston, MIT:n, Stanfordin, Kalifornian Berkeleyn yliopiston, Michiganin yliopiston ja Virginia Tech Transportation Instituten itseohjautuviin autoihin. Yritys toimittaa antureita ja mm. Polysync-väliohjelmistoa, jota myös Kia käyttää itseohjautuvassa Soul-mallissaan.

Vuodesta 2017 näyttäisi tulevan vielä merkittävämpi, kun tunnistin- ja ohjelmistoteknologia kehittyy. Tulevaisuus näyttää, siirtyykö robottiautoteknologiaan mukaan lähtenyt Apple laitteistopuolelle vai keskittyykö se edelleen ohjelmistoon. Itseohjautuvia takseja ja rekkoja tulee markkinoille eri puolilla maailmaa tosielämän käyttöön. Tämä tuo tietenkin mukanaan myös ongelmia. Googlen itseohjautuva auto on jo ollut mukana useissa kolareissa, ja Teslan Autopilotin tunnistimet ovat aiheuttaneet onnettomuuksia, vaikkei ajoneuvon ohjausjärjestelmä olekaan täysin autonominen.

On kuitenkin monia alustoja, jotka ovat jo nyt riittävän valmiita siirtymään kaupalliseen käyttöön julkisille teille, mikä on iso askel. Vuonna 2017 tullaan näkemään lisää tulokkaita erityisesti joukkokuljetuksiin kehityksen edetessä kohti autonomisia henkilöautoja ja rekkoja 2020-luvun teille.

Mark Patrick, Mouser Electronics

MORE NEWS

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet