ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

OPINION

Robottiautojen läpimurto lähestyy

Tietoja
Julkaistu: 09.01.2017
  • Laitteet

Vuonna 2016 nähtiin kuljettajan korvaavan autoteknologian läpimurto kohti yleistyvää käyttöä. Useita vuosia autonomisia autojaan testanneen Googlen lisäksi suuret autovalmistajat ovat alkaneet kehittää ja testata omia prototyyppejään, ja lainsäätäjät ovat alkaneet puuttua haasteisiin lainsäädännössä. Tämä on poikinut startup-yrityksiä, ja markkinoille on tullut uusia, yllättäviä toimijoita, kuten yhteiskyytien pioneeri Uber.

Heti vuoden alussa nähtiin Audi A7, joka ajoi ilman kuljettajaa 885 km matkan San Franciscosta Las Vegasiin. Tämä käynnisti itseohjautuvien ajoneuvojen esittelyt todellisessa maailmassa, ei vain laboratorioissa. Tammikuussa myös Ford testasi autonomisia prototyyppejään Michiganissa lumiolosuhteissa haastaen LiDAR-laserin ja CMOS-kameratunnistimet toimimaan erittäin heijastavissa ja likaisissa ympäristöissä.

Myös Volvo aloitti testit Länsi-Australiassa ja julkisti suunnitelmansa vuokrata robottiautoja yleisölle Göteborgissa Ruotsissa. Muunnetuissa Volvo XC90 -autoissa on NVIDA:n upotettu DRIVE PX2 -piirikortti ja uusin Parker-suoritin kameroiden, LiDARin ja tutkan lähettämien anturitietojen käsittelemiseen. Parker-piirissä on kaksi NVIDIA:n toisen sukupolven 64-bittistä Denver ARM -ydintä ja neljä 64-bittistä ARM Cortex A57 -ydintä. Yhdessä ne antavat jopa 1,5 teraflopsin suorituskyvyn, minkä lisäksi järjestelmässä on uusin 256-grafiikkasuoritin.

Ranskalainen startup Navya toi markkinoille oman autonomisen joukkokuljetusautonsa, joka kuljettaa jopa 16 matkustajaa kerralla ympäri EDF:n ydinvoimalaa. Tämä ajoneuvo, jota kutsutaan myös nimellä Navya, käyttää kahta eri tyyppistä LiDARia jalankulkijoiden ja edessä olevan tien tunnistamiseen. Uudet sukkulabussit kulkevat kolmen minuutin välein, ja ne korvaavat useita perinteisiä busseja tuottaen EDF:lle yli 3 miljoonan euron säästöt käyttökuluissa.

Myös kaksi muuta autonomista joukkoliikennejärjestelmää on tulossa markkinoille Euroopassa. Ranskalaisen EasyMilen Citymobil2 EU -projektiin suunnittelemat sähkötoimiset WEpod-podit ovat jo kuljettaneet yli 19 000 matkustajaa Vantaalla ja Sveitsin Lausannessa. Hollantilainen 2getthere puolestaan valmistaa ajoneuvoja, joita on nähty teillä Masdarin kaupungissa Hollannissa. Nämä autot käyttävät ohjelmistossa määritettäviä virtuaalisia reittejä ja laskevat jatkuvasti sijaintiaan suhteessa lähtöpisteeseen. Ne mittaavat etäisyyden laskemalla renkaiden kierrosmäärän, ja sijainti kalibroidaan käyttämällä ulkoisia viitteitä – yksinkertaisia passiivisia magneetteja, joita on upotettu tien pintaan. Pienet sylinterimäiset magneetit sijoitetaan 2 metrin välein, ja ne antavat 2 cm:n tarkkuuden suorilla osuuksilla. Tällä ns. FROG-navigointiteknologialla vältetään fyysisten ohjainten, kuten kiskojen tai kaapeleiden, kustannukset.

Podeja on jo yleisillä teillä, mutta tutkijat haluavat laajentaa käyttöä kaikenlaisille teille ja erilaisiin olosuhteisiin täysin itseohjautuvina. Eindhovenin teknisen yliopiston johtama 4 miljoonan euron i-CAVE-tutkimusohjelma tutkii parhaillaan kahden 2getthere-podin liittämistä yhteen ”virtuaaliseksi junaksi”, jossa podit kulkevat 0,3 sekuntia toisistaan erillään ja ovat langattomassa yhteydessä mukautuvaan nopeudensäätöjärjestelmään (CACC).

Yksi robottiautoteknologian suurimpia ravisuttajia tänä vuonna oli Uberin tulo markkinoille. Se hankki koko Carnegie Mellonin yliopiston tutkimusryhmän ja alkoi tuoda markkinoille itseohjautuvia takseja Pittsburgissa. Nämä autot, Fordin Fusion ja Volvon XC90, käyttävät Carnegie Mellonin ohjelmistoa ja toimivat autonomisesti, mutta niissä on edelleen kuljettaja, joka hätätilanteessa voi ottaa hallinnan käsiinsä. Pittsburghin hanketta edelsi Uberin jo toinen markkinoille tuoma autonominen ajoneuvo, Otto. 91 henkilöä työllistävä startup-yritys kehittää järjestelmiä ja ohjelmistoja itseohjautuviin rekka-autoihin. Osa yrityksen henkilöstöstä on työskennellyt aiemmin Googlen, Applen ja Teslan itseohjautuvia autoja kehittäneissä tiimeissä.

Yritys kilpailee Daimler-Benzin kanssa, joka myös on esitellyt itseohjautuvan rekka-auton. Nämä tulevaisuuden rekat käyttävät tutka-antureita, jotka ovat yhteydessä kaasu- ja jarrujärjestelmiin. Rekat voivat kulkea vain muutaman metrin etäisyydellä toisistaan, mikä vähentää ilmanvastusta ja parantaa polttoainetehokkuutta. Etupuolen tutka-anturi ulottuu 250 metriin ja kuvaa 18 asteen segmenttiä, lyhyen etäisyyden anturi ulottuu 70 metriin ja kuvaa 130 asteen segmenttiä. Kojelaudan päälle asennettu stereokamera yltää 100 metriin, ja sen kuvausalue on 45 astetta vaaka-suunnassa ja 27 astetta pystysuunnassa. Järjestelmä valvoo sekä yksi- että kaksikaistaisia teitä, jalankulkijoita, liikkuvia ja paikallaan olevia kohteita, liikennemerkkejä ja jopa tien pintaa. Kamera tunnistaa kaiken taustasta erottuvan, joten se voi mitata tarkasti etäisyyksiä rekan yläpuolelta ja sivuilta.

Yhdysvallat ei ole ainoa maa, jonka teillä kulkee autonomisia takseja. NuTonomy on tuomassa Singaporen kaduille ilman kuljettajaa toimivia takseja, joissa on LiDAR, CMOS-kamera ja tutka-anturit.

Yksi robottiautojen testausta ja markkinoille tuloa hidastanut tekijä on ollut lainsäädännön puutteellinen tuki teknologialle. Tähän asti autossa tai rekka-autossa on täytynyt olla kuljettaja. Nyt Yhdysvaltain liikenneministeriön automaattisia ajoneuvoja koskevat määräykset sallivat täysin itse ohjautuvat ajoneuvot ainakin joissakin olosuhteissa. Osa pitkälle automatisoituja ajoneuvoja koskevista määräyksistä koskee myös osittaista automatisointia, kuten kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita autovalmistajat jo tänä päivänä käyttävät.

Valmistajille, kehittäjille ja muille organisaatioille suunnatut ohjeet sisältävät 15 kohdan turvallisuusarvion, jolla pyritään varmistamaan automatisoitujen ajoneuvojen suunnittelun, kehityksen, testauksen ja käyttöönoton turvallisuus. Ohjeet koskevat kaikkia organisaatioita, jotka testaavat, käyttävät ja/tai tuovat markkinoille automaattisia ajoneuvoja, mikä tarkoittaa nykyisiä autotehtaita ja osien toimittajia sekä teknologiayrityksiä, startup-yrityksiä ja kaluston käyttäjiä, jotka ovat Autonomous Stuffin asiakkaita.

15 pisteen turvallisuusarviossa asetetaan tavoitteet luotettavalle suunnittelulle. Se sallii erilaisia menetelmiä kohteiden ja tapahtumien tunnistamiseen, tieturvallisuuden noudattamiseen sekä reagoimiseen tilanteessa, jossa pitkälle automatisoituun ajoneuvoon tulee järjestelmävirhe. Se kattaa myös automatisoidun järjestelmän testaus-, validointi- ja tarkastusmenetelmät, tietojen tallennus- ja jakamisvaatimukset, onnettomuuden jälkeisen toiminnan sekä ajoneuvojen kyberturvallisuuden.

Kun määräykset syyskuussa julkaistiin, kaikilla itseohjautuvilla autoilla oli sama teknologiatoimittaja, Autonomous Stuff. Sen automatisoitu tutkimus- ja kehitysalusta oli käytössä Michiganin yliopiston Mcity-autossa, ja se toimitti teknologiaa Carnegie Mellonin yliopiston, MIT:n, Stanfordin, Kalifornian Berkeleyn yliopiston, Michiganin yliopiston ja Virginia Tech Transportation Instituten itseohjautuviin autoihin. Yritys toimittaa antureita ja mm. Polysync-väliohjelmistoa, jota myös Kia käyttää itseohjautuvassa Soul-mallissaan.

Vuodesta 2017 näyttäisi tulevan vielä merkittävämpi, kun tunnistin- ja ohjelmistoteknologia kehittyy. Tulevaisuus näyttää, siirtyykö robottiautoteknologiaan mukaan lähtenyt Apple laitteistopuolelle vai keskittyykö se edelleen ohjelmistoon. Itseohjautuvia takseja ja rekkoja tulee markkinoille eri puolilla maailmaa tosielämän käyttöön. Tämä tuo tietenkin mukanaan myös ongelmia. Googlen itseohjautuva auto on jo ollut mukana useissa kolareissa, ja Teslan Autopilotin tunnistimet ovat aiheuttaneet onnettomuuksia, vaikkei ajoneuvon ohjausjärjestelmä olekaan täysin autonominen.

On kuitenkin monia alustoja, jotka ovat jo nyt riittävän valmiita siirtymään kaupalliseen käyttöön julkisille teille, mikä on iso askel. Vuonna 2017 tullaan näkemään lisää tulokkaita erityisesti joukkokuljetuksiin kehityksen edetessä kohti autonomisia henkilöautoja ja rekkoja 2020-luvun teille.

Mark Patrick, Mouser Electronics

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet