Strategisesti ajatellen it:llä ei ole väliä, kirjoitti amerikkalainen Nicolas Carr vuonna 2003 Harvard Business Review’ssä. Seuraavina vuosina yritykset alkoivat ulkoistaa it-järjestelmiään, koska eivät pitäneet sitä ydinliiketoimintanaan. Nyt 15 vuotta myöhemmin tilanne on toinen. Lisäarvo luodaan datalla, joten it on arvokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.
Vuonna 2003 yritykset käyttivät enemmän kuin puolet kaikista investoinneistaan it:hen, bulkkimaiseen tyyliin. - Se ei tuo kilpailuetua maailmassa, jossa samanlaiset työvälineet ovat kaikkien yritysten saatavilla, kuului Carrin argumentointi. Sen sijaan kirjoittaja suositteli investointien ohjaamista strategisesti merkittäviin resursseihin.
Tänään, globaalin digitalisaation aikakaudella meiltä löytyy paljon esimerkkejä siitä, että it:llä todellakin on väliä. Pilvipalvelut, asioiden internet, tekoäly ja koneoppiminen osoittavat sen, että it:stä on tullut (taas) strateginen liiketoiminnan ajuri. Tämä muuttaa sitä tapaa, jolla yritykset tarjoavat tuotteitaan ja palveluitaan asiakkailleen. Otetaan esimerkki teollisesta valmistuksesta: prototyyppejä teknologisesti kompleksisista tuotteista ei enää tehdä fyysisesti. Niiden ominaisuudet testataan puhtaasti virtuaalisesti maailman eri kolkilla simulaatioiden avulla.
Lisäarvopalveluista tulee myös tärkeitä sekä yrityksille että niiden asiakkaille. Esimerkiksi siivousteknologia-alan yritys Kärcher hallinnoi koko arsenaaliaan pilviratkaisu Kärcher Fleetin avulla. Se liikuttaa dataa yrityksen siivouslaitteista. Se voi olla tietoa siivouksen tasosta, mitä laitteita on käytössä tai missä laitteet ovat. Asiakkaat hyötyvät tästä niin, että he voivat tutkia dataa ja näin hallinnoida laitteita omilla toimipaikoillaan. Huoltoprosesseista saadaan huomattavasti tehokkaampia.
Esimerkki osoittaa, että ohjelmistojen tehtävä tänään ei ole vain tukea liiketoimintaprosesseja, vaan ohjelmistoratkaisuista on tullut laajastikin oleellinen elementti monilla bisneksen alueilla – lähtien kaikkia aktiviteetteja hallinnoivista, integroiduista alustoista ja markkinatutkimuksista päätyen tuotantoon ja logistiikkaan. Tänä päivänä it on digitaalisten bisnesmallien perusta ja siksi sillä on lisäarvoa tuottava rooli itsessään. Esimerkiksi myyjät voivat kommunikoida asiakkaidensa kanssa nettikaupoissa tai mobiilisovelluksilla. Markkinoijat käyttävät big dataa ja tekoälyä selvittääkseen asiakkaidensa tulevaisuuden tarpeita.
Arvon luominen datalla
Digitaalisessa taloudessa data on arvonluomisen keskiössä, kun taas fyysiset varat ja resurssit menettävät merkittävyyttään. Vuoteen 1992 asti arvostetuimmat yritykset S&P 500 -listauksessa olivat ne, jotka tekivät tai jakelivat tavaroita (lääketeollisuus, kauppa). Nyt teknologian kehittäjät (esimerkiksi ohjelmistot) ja alustaoperaattorit (some, luottokorttiyhtiöt) ovat kärjessä. Datan kauppa on globaalisti arvokkaampaa kuin tavaroiden kauppa. Niinpä it on nyt tärkeämpää strategialle kuin koskaan ennen. Jokainen digitaalisesti liiketoimintaansa kehittävä joutuu miettimään, mitä it-infraa, ohjelmistoja ja algoritmeja hän tarvitsee.
Datasta on saatava irti sen tuottama analytiikka. On mietittävä, miten datan ”tuotanto” järjestetään niin, että saamme siitä kilpailuetua. Tarvitsemme mekanismeja, jotka mahdollistavat datan massatuotannon ohjelmistoja ja laitteistojen ominaisuuksia hyödyntämällä. Mekanismien on oltava liinejä (lean), saumattomia ja tehokkaita. Samaan aikaan meidän on varmistettava korkea laatu. Nämä samat haasteet selätettiin aikanaan tuotantoprosessien teollistamisessa. Yrityksen, joka haluaa teollistaa ohjelmistotuotannon, on löydettävä tavat, miten päästään samaan liiniin ja korkealaatuiseen massatuotantoon kuin fyysisissä tuotteissa. Ensimmäiseksi kannattaa katsoa Kanbanin ja Kaizenin suuntaan. Esimerkiksi Toyota mullisti tuotantoprosessinsa suunnittelemalla uudestaan koko organisaationsa.
- Hyvät aikeet eivät toimi, tarvitset hyviä mekanismeja, sanoo Amazonin pääjohtaja Jeff Bezos. Tarvitaan yrityskulttuuri, joka opettaa työntekijöille jatkuvan testaamisen ja aikaansaamisen tärkeyttä. Jokaiselta tiimiltä tarvitaan etukäteen määriteltyihin tavoitteisiin pohjautuvaa dataa. On määriteltävä mekanismit, jotka astuvat voimaan, jos menemme liian pitkälle tai jokin menee pieleen - esimerkiksi sovellus ei ikinä saavuta asiakasta.
Pilvi tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia teknisellä puolella, josta uudet mahdollisuudet syntyvät. Mutta on käynyt yhä selvemmäksi, mitä näiden mahdollisuuksien hyödyntämiseksi vaaditaan. Teknologiat muuttuvat ihmistä nopeammin ja yksilöt muuttuvat organisaatioita nopeammin. Näiden haasteiden taklaaminen on strateginen välttämättömyys. Organisaation muuttaminen on seuraava pullonkaula taklattavaksi.
Werner Vogels
Teknologiajohtaja
Amazon