Maailmalla sähköllä liikutetaan jo paljon raskaitakin ajoneuvoja. Suomessa otetaan tältä osin tärkeä askel eteenäin, kun Espoon liikenteessä testataan VTT:n ja Metropolian kehittävää sähköbussi Tapiolan ja Matinkylän välisellä 11-linjalla.
Sähköisä e-Bussia on testattu ilman matkustajia linjalla maaliskuussta 2013 alkaen. Koeajoissa auto on osoittautunut hyväksi. Veolian liikennöimällä linjalla e-Bus-kaluston määrä myös kasvaa.
VTT:n koordinoimassa eBus-projektissa syntynyt sähköbussi on ensimmäinen kokonaan alumiinivalmisteinen sähköbussi ja noin 3 tonnia muita busseja kevyempi. Keveytensä ansiosta se on myös hyvin energiatehokas. Bussilla voi ajaa yhdellä latauskerralla noin 70–80 kilometriä.
Kooltaan HSL:n kaupunkilinjastoille soveltuva sähköbussi on rakennettu dieselpohjaisesta kaupunkibussista. Bussi kulkee tasaisesti, sillä kardaanissa kiinni olevaa sähkömoottoria pyöritetään kiihdytettäessä ja jarrutettaessa ilman erillisiä vaihteita. Sähköbussin lämmitys ja jäähdytys toimivat ilmalämpöpumpulla.
Koeajoilla ja laboratoriotutkimuksilla testataan kotimaisten komponenttivalmistajien tuotteiden toimivuutta ja ominaisuuksia sekä niiden vaikutusta energiankulutukseen. Tutkimus kestää kaksi vuotta.
VTT:n, Metropolian ja bussiyhtiö Veolia Transport Espoo Oy:n lisäksi Tekesin EVE-ohjelmaan kuuluvassa eBus-hankkeessa ovat mukana liikenne- ja viestintäministeriö, Aalto-yliopisto, Helsingin seudun liikenne, Espoon kaupunki, Fortum, EkaBus,Visedo, Tamware, Vacon, Kabus, sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. eBus-projekti kuuluu VTT:n koordinoimaan EVE-ohjelman laajaan teollisuusvetoiseen Sähköiset hyötyajoneuvot eli ECV (Electric Commercial Vehicles) -hankekokonaisuuteen ja on samalla myös osa VTT:n TransSmart-kärkiohjelmaa.