Sähköautojen generoima magneettikenttä ei aiheuta minkäänlaista varaa ihmisille. Tähän tuloksen tuli norjalainen tutkimuslaitos SINTEF. Tutkimuksessa oli mukana yhdeksän eurooppalaista yritystä ja tutkimuslaitosta.
ICNIRP-järjesrtö (International Commission on Non-Ionising Radiation Protection) on määritellyt raja-arvot sille, mikä on hyväksyttävä magneettisen säteilyn määrä eri taajuuksilla. SINTEF mittasi tutkimuksessan seitsemän erilaisia sähköauton, yhden hybridiauton ja yhden polttomoottoriauton magneettikenttiä. Mittauksia tehtiin sekä laboratoriossa että kenttäolosuhteissa.
Korkeimmat magnettisen säteilyn arvot mitattiin sähköautojen pohjan lähellä eli akuston vieressä ja autoa käynnistettäessä. SINTEFin mukaan kaikissa tapauksissa kenttien arvot jäivät maksimissaan 20 prosenttiin ICNIRP:n määrittelemistä maksimiarvoista.
Kun kenttien voimakkuutta mitattiin matkustajien pään korkeudella, arvo oli enää noin kaksi prosenttia määritellyistä maksimiarvoista.
Huomattavaa on, että bensiini- ja dieselkäyttöisissä autoissa mitattiin magneettikenttiä, joiden voimakkuus oli noin 10 prosenttia määritellyistä maksimiarvoista. Sähköautojen ja perinteisten ajoneuvojen välillä ei näin ole mitään merkittävää eroa magneettikenttien suhteen.