Apple menetti viime vuonna arvoikkaimman brändin tittelin Googlelle. FinancesOnline on analyysissään päätynyt siihen, että Applen etenemistä heikentää yhä Steve Jobsin perintö, jossa yritys haluaa viilata tuotteensa täysin valmiiksi ennen kuin päästää ne markkinoille.
Googlen toimintatapa on juuri päinvastainen. Google Glass ja Google Music All Access ovat esimerkkejä hankkeista, jotka on työnnetty nopeasti markkinoille, lähes beetavaigheessa.
Kyse ei ole siitä, että Googlen suunnittelijat olisivat tehokkaampia tai nopeampia, vaan toimintatavasta. Google tarjoaa käyttäjille mahdollisuutta kokeilla ja sanoo avoimesti, että kyse on beetaversiosta. Sen sijaan Applen kehittäjät puurtavat laboratorioissa kuukausia löytääksen valmiin Graalin maljan.
Analyysin mukaan viime vuonna oli viisi syytä siihen, miksi Google ohitti Applen. Google nähdään jännittävämpänä yrityksenä (1), jonka tuotteet ovat monipuolisempia (2). Apple valmistaa käytännössä älypuhelimia, joka ei enää ole kovin mielenkiintoinen ala.
Google toimii tiiminä, Apple jatkaa edelleen Steve Jobsin visiota ja toimintatapoja (3). Google ottaa yleisön mukaan, Apple linnoittautuu laboratorioon (4). Lisäksi Apple asettaa rimansa liian korkealle (5). Periaatteessa jokaisen tuotteen pitäisi uudelleenmääritellä se bisnesalue, jolla laite tuodaan.
Googlen arvo oli viime vuonna 159 miljardia dollaria, kymmenen miljardia Applea enemmän. Kolmantena listalla onIBM 107 miljardin dollarin arvoisena ja neljänteä Nokian kännykkäliiketoiminnan ostanut Microsoft 90 miljardin dollarilla. Microsoftin arvo muuten nousi vuodessa 29 prosenttia ja brändin sijoitus arvokkuuslistalla kolme pykälää.
Brändien arvoa kuvaava infografiikka löytyy FinancesOnline-sivustolta.