Israelilainen akkujen valmistaja on demonnut tekniikkaa, joka saattaa mullistaa sähköautojen markkinat. Phinergyn uusi akkutekniikka mahdollistaa jopa 1000 mailin eli 1600 kilometrin ajomatkan sähköautolla yhdellä latauksella.
Phinergy demonstroi uutta tekniikkaansa käytännössä Montrealissa järjestetyssä Kanadan kansainvälisessä alumiinikonferenssissa. Yrityksen ratkaisu perustuu alumiinin, ilman ja veden kemialliseen reaktioon.
Vastaavaa tekniikkaa on käytetty aiemmin esimerkiksi sotilassovelluksissa. Alumiinin, ilman ja veden yhdistelmä tuottaa hyvin suuren energiatiheyden. Tällä hetkellä yhtiön akku pakkaa sähköä 300 wattituntia kiloa kohti.
Demossa Phinergyn auto kulki 330 kilometriä yhdellä latauksella. Jo tämä tulos on erittäin hyvä nykyisten sähköautoisten kantamiin verrattuna. Phinergyn tavoitteena on päästä energiatiheydessä 1000 wattituntiin kiloa kohti. Toteutuessaan tekniikka todella mullistaisi koko sähköauton tekniikan.
Yksi alumiinilevy vapauttaa riittävästi energiaa noin 20 mailin matkaamiseen. Jos levyjä pakataan akkuun 50 kappaletta, päästään tuhannen kilometrin ajomatkaan yhdellä latauksella.
Metalli-ilma-akku toimii toisin kuin perinteinen akku, jossa katodin osuus akun painosta on ollut jopa70 prosenttia. Metalli-ilma-akku ottaa tarvittavan ilman ympäriltään sen sijaan, että se pitäisi sitoa johonkin raskaaseen materiaaliin. Ilmakatodin avulla on mahdollista tuottaa paljon energiaa hyvin kevyellä ratkaisulla.
Alumiini-ilma-akku ei ole ladattava, joten se pitää käytännössä yhdistää litiumioniakun kanssa eräänlaiseksi hybridiratkaisuksi. Mikäli alumiiniakku olisi riittävän edullinen, sillä voitaisiin matkata pitkät matkat. Lopulta kyse on ajamisen kustannuksista kilometriä kohti.