Syksyllä 2021 elektroniikan komponenttien toimitusajat alkoivat pidentyä. Pian monesta komponentista oli pulaa. Autotehtaissa tuotantoihin tuli katkoksia. Rutronikin maajohtaja Petri Saarelan mukaan alalla ei oltu koskaan aiemmin koettu vastaavaa.
- Toki alalla on aiemminkin ollut pulaa komponenteista, mutta näin massiivista komponenttipulaa ei ole ollut, että se koskee kaikkia tuoteryhmiä ja raaka-aineita koskaan tässä laajuudessa. Monilla asiakkailla pula vaikutti tuotantoon. Eiväthän autotehtaat olleet koskaan aiemmin pysähtyneet, kuten nyt kävi Euroopassa ja USA:ssa.
Pulan aikana jotain komponenttia saattoi joutua odottamaan vuoden ajan. On selvää, että tällä oli isoja vaikutuksia monelle. - Oli siinä paljon asiakaskohtaisia eroja. Monet tekivät hirveästi tekivät töitä, että tuotanto rullaisi.
Brokereille tämä oli kulta-aikaa. Niiden myynnit kasvoivat kilpaa hintojen kanssa. - Silti seurauksena oli monilla hetkellisiä pysähdyksiä tuotannossa, Saarela kertoo.
Nyt tilanne on parempi. Toimitusajat ovat normalisoituneet. Uusia tilauksia Saarela kaipaa eniten, mutta tilanne on sama kaikilla myyjillä. Lähitulevaisuuden osalta hän on samalla linjoilla kuin Teknologiateollisuus. Ainakin kuluva ja seuraava neljännes tulevat olemaan haastavia. - Laskutuksessa ollaan vuoden 2022 tasolla, mutta uudet tilaukset ovat vähentyneet.
Rutronik myy komponentteja erityisesti sulautettuihin sovelluksiin ja langattomiin laitteisiin. Näillä sektoreilla Kiinan merkitys on iso. - Jos Kiinan markkina lähtee vetämään, niin myynti piristyisi kaikkialla, Saarela uskoo.