Amerikkalainen komponenttien verkkojakelija Mouser Electronics valitsi Euroopan alueen yhdennetoista asiakaspalvelukeskuksen sijaintipaikaksi Liettuan Vilnan. Tiedossa on, että myös Suomea harkittiin keskuksen sijainniksi, mutta ainakin vielä tätä ei tapahtunut.
Mouserin liiketoiminnasta EMEA-alueella vastaavan Mark Burr-Lonnon mukaan yhtiön liiketoiminta koko Euroopassa kasvaa edelleen merkittävästi. Viime vuonna Euroopan myyntimme kasvoi 30 prosenttia. Liettuassa on kasvava teknologiasektori ja ekosysteemi, jossa elektroniikan suunnittelu- ja valmistustoiminta lisääntyy, Burr-Lonnon kehuu.
Mouser tarjoaa asiakastukea paikallisilla kielillä Euroopassa. Suomalaisasiakkaita on palveltu suomeksi Göteborgista käsin. Tähän osaan palvelua Mouser on luvannut panostuksia jo pitkään.
Liettuan lisäksi Mouserilla on asiakaspalvelukeskukset Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Israelissa, Italiassa, Espanjassa, Alankomaissa, Puolassa, Ruotsssa ja Tšekissä. Liettuan valintaa yhtiö perustelee sillä, että maa on Baltian suurin talousalue. Esimerkiksi Vilna Tech Zity kehittää 110 miljoonalla dollarilla 55 000 neliömetrin teknologiakampusta, josta tulee koko Euroopan suurin teknologiakeskus. - Merkittävä markkinoiden kasvu ja elektroniikkatuotteiden ja -palveluiden kysynnän kasvu olivat avainasemassa päätöksessä, perustelee Munson Liettuan valintaa.
Graham Munsonin mukaan Vilnan keskus toimii samalla tavoin kuin Mouserin muut Euroopan asiakaspalveluyksiköt. - Monipuolinen asiakaspalvelutiimi Vilnassa varmistaa, että tarjoamme kattavan palvelun eurooppalaisille asiakkaillemme, jotta he pääsevät täydellisesti Mouserin uusimpien tuotteiden ja palveluiden valikoimaan yli 1 200 elektroniikkakomponentti- ja puolijohdevalmistajabrändiltä. Asiakaspalvelutiimiä avustavat osastot kaikkialla EMEA-alueella, jotka tukevat hallintoa, hinnoittelua ja teknisiä toimintoja.
Vilnan toimiston perustaminen seuraa palvelukeskusten avaamista tai siirtoa 4 Euroopan paikkaan viimeisen 2-5 vuoden aikana, joissa eurooppalaisen henkilöstön määrä on kasvanut noin 15 % viimeisen 2 vuoden aikana ja noin 40 % viimeisten 2 vuoden aikana. 5 vuotta, toiminnassa noin 30 kielellä vuodesta 2022 lähtien. - Mouser on sitoutunut arvioimaan säännöllisesti kaikkien Euroopan toimipisteiden valmiuksia ja kapasiteettia. Tämä "glokaalinen" lähestymistapa tarkoittaa erikoistunutta paikallista kielen tukea maailmanlaajuisesti sen varmistamiseksi, että se tarjoaa parhaan tuen siellä, missä asiakkaat sitä tarvitsevat, Munson päättää.