AT&T-asiakkuuden menetys Yhdysvalloissa ja Intian verkkorakentamisen hidastuminen tarkoittavat, että Nokian matkapuhelinverkkojen ryhmä ei pääse muun markkinan kasvuvauhtiin kahtena seuraavana vuonna. Vuonna 2026 yhtiö uskoo yltävänsä 13 prosentin liikevoittoon.
Nokia kertoi tänään ennakkotietoja niistä toimista, joilla yhtiö vastaa viime aikoina raportoituihin ongelmiinsa. Tavoite on ennen kaikkea rauhoittaa markkinoita: yhtiön osake putosi voimakkaasti joulukuun alussa. Tarkat taloudelliset näkymänsä yhtiö lupaa esitellä tammikuun lopulla, kun koko kuluvan vuoden tulosluvut esitellään.
Nokia korostaa, että vaikka Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän markkinaympäristö pysyy haastavana, muut liiketoimintaryhmät ovat hyvässä vauhdissa kohti pitkän aikavälin tavoitteitaan. Verkkoinfrastruktuuri-liiketoimintaryhmän tilauskertymä on kasvussa useissa liiketoiminnoissa. IP Networks -liiketoiminnassa kysyntä kasvaa webscale-toimijoiden ja yritysasiakkaiden osalta, ja Fixed Networks -liiketoiminnassa kysyntä on palautumassa julkisen rahoituksen vauhdittamana vuoden 2024 toisella puoliskolla. Lisäksi optisten verkkojen liiketoiminta on hyvässä vireessä vahvan tuotevalikoiman ansiosta.
Matkapuhelinverkkojen ongelmat liittyvät siihen, että koko markkina pienentyy tänä vuonna ja 5G-verkkojen rakentamisen nopea tahti on tasoittumassa Intiassa vuonna 2024. Tästä syystä ja koska AT&T päätti keskittää radioverkkonsa toiselle toimittajalle, Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän liikevaihdon odotetaan laskevan. Koska liiketoimintaryhmä on ryhtynyt toimenpiteisiin kustannustensa alentamiseksi, Nokia kuitenkin olettaa, että Matkapuhelinverkot yltää matalaan yksinumeroiseen liikevoittoprosenttiin.
Teknologia-liiketoimintaryhmä pyrkii edelleen ratkaisemaan käynnissä olevat neuvottelut ja oikeudenkäynnit lisenssien uusimiseksi tiettyjen älypuhelinasiakkaiden kanssa. Jos nämä neuvottelut saadaan päätökseen vuoden 2023 loppuun mennessä, Nokia odottaa Teknologia-ryhmän ensi vuoden liikevoiton kasvavan yli miljardiin euroon.
Nokia kertoi tänään, että sen liiketoimintaryhmät ovat jatkossa aiempaa itsenäisempiä. Ne voivat näin helpommin edistää kasvustrategioitaan, uudistaa tuote- ja palveluvalikoimaansa, tehdä investointeja sekä solmia strategisia kumppanuuksia, yhtiö perustelee.