Matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana on kielletty käytännössä kaikkialla. Hands free -laitteiden käytön uskotaan yleisesti vähentävän onnettomuuksia ja säästävän henkiä. Coloradon yliopiston tutkijoiden mukaan mitään todisteita ei ole siitä, että hands free vähentäisi onnettomuuksien määrää.
Boulderissa sijaitsevan yliopiston tutkijat seurasivat onnettomuuksien määrän kehitystä kuuden kuukauden ajan Kaliforniassa, missä hands free -pakko tuli voimaan. Tutkimustulokset julkaistiin Transportation Research Part A: Policy and Practice -lehdessä.
Tulokset ovat yllättäviä, sillä aiemmin on laboratoriokokeissa havaittu, että matkapuhelimeen puhuva on ajaessaan yhtä harhautunut kuin humalainen tai huumattu henkilö. Professori Daniel Kaffinen mukaan hands freen käytön pakollisuuden pitäisi näkyä onnettomuustilastoissa jollakin tavalla, mutta näin ei Kaliforniassa käynyt.
Kaliforniassa hands free -pakko tuli voimaan heinäkuun alussa 2008. Tutkijat vertasivat vuoden 2008 kuutta ensimmäistä kuukautta kuuteen viimeiseen. Vertailu esimerkiksi kuluvan vuoden kuuteen ensimmäiseen kuukauteen olisi hankalaa, sillä silloin tuloksiin vaikuttaisivat esimerkiksi uusien, turvallisempien autojen tulo markkinoille.
Tuloksia oikaistiin myös esimerkiksi sateiden perusteella, jotka aiheuttavat selvästi enemmän onnettomuuksia. Polttoaineen hinta puolestaan vaikuttaa siihen, kuinka paljon autoja liikenteessä on.
Professori Kaffinen mukaan voi olla useita syitä, miksi hands free -pakko ei Kaliforniassa vähentänyt onnettomuuksien määrää. Ehkä autoilijat eivät noudattaneet uutta lakia. Lisäksi aiemmin on todettu, että myös langalliset hands free -laitteet ovat lähes yhtä häiritseviä kuin kännykän pitäminen korvalla ajaessa.