Sähköautot ovat ehdottomasti tulevaisuutta. Niiden lataaminen on kuitenkin vaivalloista. Kaapelien käsittely on hankalaa talvella ja sateella. Tulevaisuudessa sähköautot ladataan kuitenkin langattomasti kuten sähköhammasharjat tai älypuhelimet. Näin uskovat saksalaistutkijat.
Fraunhoferin instituutin tutkijat ovat jo pitkään kehittäneet induktioon pohjaavaa sähköautojen langatonta latausta. Siinä sähköenergia siirtyy langattomasti latauspisteestä auton akkuun sähkömagneettisen kentän välityksellä.
Autojen tehoelektroniikkaa tutkivan Fraunhoferin ryhmän johtaja, professori Bernd Eckardt selittää, että jokainen virtaa kuljettava kaapeli muodostaa magneettikentän. - Tämä kenttä synnyttää myös jännitteen. Magneettikentän sisällä sähköä voidaan siirtää langattomasti johdosta toiseen, hän kuvaa konseptin ideaa.
Tämänhetkiset langattomat latausratkaisut perustuvat auton alle asennettuihin induktiokäämeihin ja maahan asennettuun latausasemaan. Ongelma tässä on se, että käämien pitää olla erittän tehokkaita, jotta energia saadaan siirtymään vaadittu noin 15 sentin pituinen matka langattomasti.
Fraunhoferin tutkijat kehittivät ratkaisun, jossa auto ladataan etupäästä. Auto voidaan ajaa selvästi lähemmäksi latausasemaa, jolloin käämit voivat olla selvästi pienempiä. Niiden halkaisija kutistuu nykyisestä noin 80 sentistä 10 senttiin. Ratkaisu on sekä tehokkaampi, että merkittävästi nykyisiä viritelmiä edullisempi toteuttaa.
Uusi latausasema on valmistettu muovista. Sen yli voi periaatteessa ajaa, eikä se johda muuhun kuin laitteen taipumiseen. Käämit on asennettu niin, ettei kuskin tarvitse ajaa autoa täsmällisesti oikeaan kohtaan, vaan lataus käynnistyy muutenkin.
Uusi järjestelmä siirtää tehoa kolmen kilowatin teholla 95 prosentin hyötysuhteella. Nyt tutkijat haluavat vielä tehdä käämeistä tehokkaampia ja leikata latausaseman valmistuskustannuksia alemmaksi.