Audi on esitellyt kaksi uutta prototyyppiä, joissa A6- ja RS5-mallien uudet versiot on osin varustettu 48-volttisella sähköjärjestelmällä. Audin mukaan lisäenergia mahdollistaa uusien teknologioiden tuomisen aitoihin, joiden myötä autoista tulee urheilullisempia, tehokkaampia ja mukavampia ajaa.
Audi sanoo myös, että 12 volttia on tullut tiensä päähän. Autoissa on nykyään niin paljon elektroniikkajärjestelmiä, että erityisissä alhaisissa lämpötiloissa 12 voltin järjestelmä ei enää tahd riittää.
Uusissa 48-volttisissa konseptiautoissa on sähköinen kompressori. Se parantaa suoraan esimerkiksi auton kiihtyvyyttä, koska toiminta ei riipu moottorin kuormituksesta.
48 voltin sähköjärjestelmä on Audin mukaan ideaalinen erilaisiin korin dynaamisten järjestelmien sähköistämiseen. Valmistaja lupaa lähiaikoina esitellä useita uusia innovaatioita tällä alueella.
Erillinen 48 voltin järjestelmä saa virtansa omasta litiumioniakusta, kun moottori ei ole käynnissä. Sähköjärjestelmät on liitetty toisiinsa kaksisuuntaisella DC/DC-muuntimella.
Audi ei ole ainoana valmistajan siirtymässä 48-volttiseen sähköjärjestelmään. Omista vastaavista hankkeistaan ovat jo ilmoittaneet BMW, Daimler, Porsche ja Volkswagen.