Navigointipalveluja käyttävien määrä kasvoi viime vuonna 180 miljoonaan. Samaan aikaan vanhoja henkilökohtaisia navigaattoreita myytiin enää 22 miljoonaa kappaletta. Perinteinen navigaattori häviää hiljalleen markkinoilta.
Navigaattorin kuolema on ollut väistämätön kohtalo käytännössä siitä lähtien, kun älypuhelimia ryhdyttiin käyttämään paikkatietojen hakuun ja navigointiin. Katoaminen tapahtuu kuitenkin suht hitaasti, sillä vuonna 2012 navigaattoreita myytiin 28 miljoonaa.
Totuus on, että Garminin ja TomTomin kaltaisten valmistajien täytyy hakea joko uusia tuotealueita, tai aivan uudenlaisia kohteita navigaattoreilleen. Nykylaitteissa myynti kasvaa vain joillakin yksittäisillä markkina-alueilla.
Berg Insight -tutkimuslaitos arvioi nyt, että vuonna 2019 navigaattoreita myydään enää 10 miljoonaa kappaletta. Myyntimääriä kutistaa sekin, että moni navigaattori myydään elinikäisillä karttapäivityksillä. Uutta laitetta ei tarvitse oikeastaan koskaan ostaa.
Samalla yhä useampi auto on varustettu kiinteillä navigaattoreilla. Älypuhelimen näyttöjen koko on puolestaan kasvanut niin, ettei navigaattorilla ole enää juuri etuja puolellaan.
Ensimmäiset navigointilaitteet tulivat armeijoiden käyttöön noin 1980luvun puolivälissä . Laitteena navigaattori on nyt noin 30-vuotias.