Sony Mobile Communications tunnetaan laadukkaiden Xperia-mallien valmistajana, mutta yhtiöllä on ollut paljon vaikeuksia älypuhelimien markkinoilla. Siksi japanilaisvalmistaja sanoo nyt keskittyvänsä vain huippumallien kehitykseen ja valmistukseen.
Taiwanilaisten sirutoimittajien mukaan Sony olisi erittäin pettynyt älypuhelimiensa myyntilukuihin. Sen takia yhtiö vähentää älypuhelinryhmänsä henkilöstöä 15 prosentilla.
Samalla fokus siirtyy kalliimpiin high end -malleihin. Uudessa strategiassa Sony hakee ennen kaikkea hyvää kannattavuutta, eikä enää tavoittele ensisijaisesti markkinaosuutensa kasvattamista.
Sonyn laitemyynti on takunnut niin Yhdysvalloissa, Kiinassa kuin Euroopassakin. Lisäksi yhtiön edullisemmat älypuhelimet eivät ole myyneet odotetusti ns. kehittyvillä markkinoilla. Erityisesti kiinalaisten Android-mallien kanssa Sony ei ole voinut kilpailla hinnoissa.
Sony arvioi myyvänsä tänä vuonna 43 miljoonaa älypuhelinta, kun yhtiön aiempi arvio oli 50 miljoonaa. Tulevaisuudessa vaarana on, että myyntimäärä putoaa vuosineljänneksellä 10 miljoonan kappaleen tasolla. Tämä merkitsisi perinteiselle merkille putoamista kymmenen suurimman älypuhelinvalmistajan listan ulkopuolelle.