Älypuhelimen ja tablettitietokoneen ominaisuuksia yhdistävät phabletit ovat kasvattaneet Accenturen tuoreen tutkimuksen mukaan kysyntäänsä kuluttajien keskuudessa kaikkialla maailmassa, erityisesti kehittyvissä maissa. Phablettien näyttökoko on viidestä seitsemään tuumaa, eli ne ovat perinteisiä 4–5-tuumaisia älypuhelimia suurempia.
Tutkimuksesta ilmenee myös, että 57 prosenttia kuluttajista aikoo ostaa älypuhelimen tänä vuonna ja tuosta määrästä lähes puolet (48 prosenttia) ostaa mieluummin phabletin kuin perinteisen älypuhelimen. Tutkimus paljasti myös, että kehittyvissä maissa on enemmän kysyntää phableteille kuin kehittyneissä maissa.
Älypuhelimen ostoa suunnittelevista kuluttajista 67 prosenttia Intiassa, 66 prosenttia Kiinassa ja 65 prosenttia Etelä-Afrikassa sanoi valitsevansa mieluiten phablet-laitteen. Kehittyneiden maiden kuluttajat olivat vähemmän innostuneita phableteista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 40 prosenttia ilmoitti hankkivansa mieluummin phabletin. Saksalaisista vajaa kolmannes (30 %) ja japanilaisista vain 19 prosenttia valitsisi phabletin.
Suomi laahaa hieman tämän kehityksen perässä. - Suomen markkina on jo kyllästetty älypuhelimilla ja tableteilla. Lisäksi kuluttajakysynnän yleinen lasku siirtänee kotitalouksien uusia hankintoja tulevaisuuteen”, sanoo Accenturen media- ja teknologiatoimialan johtava konsultti Jussi Järvinen.
Tutkimuksesta käy myös ilmi, että suuret näytöt houkuttelevat kuluttajia myös tablettien osalta. Vastaajista 44 prosenttia ilmoitti aikovansa ostaa tablettitietokoneen vuoden kuluessa. Heistä 72 prosenttia valitsee täysikokoisen tabletin mieluummin kuin miniversion, kun taas 20 prosenttia suosii pienempiä versioita.
Accenturen tämän vuoden Digital Consumer Survey -kuluttajatutkimuksessa kartoitettiin 23 000 vastaajan kuluttajaelektroniikan käyttöä ja ostokäyttäytymistä 23 eri maassa.