Perinteisesti komponenttikauppa on perustunut asiakaskäynteihin ja henkilökohtaiseen tekniseen tukeen. Nyt yhä useammin komponentti ostetaan verkkokaupasta ja tekninen tukikin on virtualisoitunut. Komponenttikauppa siirtyy väistämättä verkkoon.
Amerikkalaisen Digi-Keyn jatkuva kasvu on vahva osoitus verkkokaupan voimasta. Yhtiön Englannin ja Irlannin myynnistä vastaava johtaja Ian Wallace kehuu, että tänä vuonna Euroopassa tulee kasvua yli 26 prosenttia.
Digi-Keyn malli perustuu valtavaan keskusvarastoon Minnesotassa. Hyllyissä on yli miljoona tuotenimikettä yli 6500 toimittajalta.
Wallacen mukaan Digi-Key toimii nykyään hybridimallilla. Vaikka verkkokauppa on kaiken perusta, henkilöstön määrä Euroopassa kasvaa koko ajan. Nyt sitä on jo lähes sata henkeä.
Henkilöstöä tarvitaan eri kielialueiden paikalliseen tukemiseen ja yhä enemmän myös virtuaalisen teknisen tuen toteuttamiseen. - Aiemmin sovellusinsinööri meni asiakkaan luokse ratkomaan suunnitteluun liittyviä ongelmia. Enää tähän ei ole aikaa.
Sen sijaan suunnittelijoilla - jotka muuten muodostavat Euroopassa Digi-Keyn suurimman asiakakunnan - on käytössään esimerkiksi videotutoriaaleja, keskustelufoorumeja, komponenttien kustannuslaskimia (BOM Manager) ja vastaavia virtuaalisia resursseja, joihin uusi suunnittelutyö perustuu.
Perinteinen tekninen tuki ja sovellusinsinöörien yrityskäynnist jäävät siis historiaan? - No ei, jotkut asiakkaat haluavat yhä tavata sovellusinsinöörejä. Mutta suurelle osalle suunnittelijoita virtuaalinen tuki ja verkkokauppa riittävät, Wallace sanoo.