Kansainvälinen televiestintäliitto ITU haluaa löytää taajuudet, joilla voidaan seurata ilmailuliikennettä reaaliajassa. Taajuudet pitäisi saada määritletyä jo ensi vuonna järjestettävässä WRC15-radiokokouksessa (World Radiocommunication Conference).
Kyse on reaktiosta Maleysia Airlinesin MH370-koneen katoamiseen maaliskuun 8. päivä. 239 ihmistä sai tuolloin surmansa eikä turmakonetta ole vieläkään löytänyt.
Radiokokouksen lisäksi taajuuspäätös tuodaan tottakai ilmailuviranomaisten tietoon. ITU on hakenut ratkaisua, jolla lentoja voitaisiin jatkuvasti seurata. Uuden ICT-tekniikan avulla ei pitäisi olla mahdotonta seurata reaaliajassa sekä koneen toimintoja, että ohjaamon tapahtumia.
Musta laatikko on säilynyt lähes ennallaan 30 vuoden ajan. Se tallentaa tiedot lennon parametreista, lentokoneen tekniikan tilaa sekä ohjaamon keskustelut. Inmarsat lupasi jo aiemmin selvittää keinoja, joilla kaikki mustan laatikon data saataisiin siirrettyä palvelinkeskuksiin ja kaikkien viranomaisten käyttöön.
Uuden järjestelmän kehittäminen ei ole halpa projekti. On tärkeää arvioida kustannuksia ja sitä, kuka järjestelmän kehittämisen maksaa. Eri maiden hallitukset ja koko ilmailuala katsoo, että reaaliaikainen järjestelmä pitää saada käyttöön, joten ainakin poliittista tahtoa kalliin ratkaisun rakentamiseksi on.