Electronica, München - Komponentteja verkossa myyvän Digi-Keyn konsepti eroaa muista. Yksi ainoa varasto kaukana Minnesotassa, mutta silti yhtiö toimittaa minkä tahansa komponentin Eurooppaankin kahdessa vuorokaudessa. - Kun tulee verkkokauppaamme, se on vähän kuin menisi Amazonille, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Mark Larson.
Larson viittaa siihen, että useimmat komponentit löytyvät aina Digi-Keyn Minnesota Fallsin hyllyiltä. - Valikoimassa on neljä miljoonaa tuotetta, mutta hyllyiltä löytyy aina miljoonaa tuotenumeroa, jotka lähtevät asiakkaalle samana päivänä.
Kaikilla muille jakelijoilla on varastoja lähempänä asiakkaita. Mark Larsonin mukaan Eurooppaan tai Aasiaan kysytään hyvin harvoin paikallista varastoa, koska nykyinen järjestelmä toimii.
- Jos meillä olisi varastoja muualla, ei sen valikoima voisi olla yhtä kattava. Nyt voimme tukea paljon laajempaa inventaariota, Larson sanoo.
Viime vuonna Digi-Key sai 3,6 miljardia tilausta. Päivittäin niitä tulee 15-16 tuhatta, tyypillisen tilauksen sisältäessä 4-4,5 tuotetta. Malli toimii, mistä kertovat yrityksen tunnusluvut: tänä vuonna kasvua tulee kaikkialla, Euroopassakin yli 26 prosenttia.
Digi-Key on kuitenkin muuttumassa. Yhtiön puhelintuen määrä lisääntyy koko ajan ja kaikkia asiakkaita pyritään palvelemaan heidän omalla kielellään. Uusinta uutta on Mentorin suunnittelutyökalujen myyminen. Samaan suuntaan ovat tosin menossa muutkin jakelijat.
- Moni kilpailijamme tarjoaa ilmaisia suunnittelun työkaluja. Meille on tärkeää, että kyse on ammattitason työkaluista. Emme voisi myydä mitään muuta, kertoo Mark Larson.