Ympäristön kannalta sähköautojen nopea yleistyminen olisi hieno asia. Mutta mitä tapahtuu sähköverkolle, jos siihen työpäivän jälkeen liitetään samalla alueella kymmeniä tai satoja autoja lataukseen. Uusi ohjelmisto auttaa sähköoperaattoreita.
Saksalainen Fraunhofer-instituutti ja sen ADT-yksikön (Advanced System Technology) tutkijat ovat kehittäneet ohjelmiston, joka näyttää kuinka monta sähköautoa verkkoon voidaan kullakin alueella liittää. Softa näyttää graafisesti millaisen kuorman matalajännitteinen verkko kullakin hetkellä kestää.
Sähköauton lataaminen imee verkosta jopa 22 kilowatin tehon. Kotitalouksien sähköverkkojen ei ole tarkoitettu tällaiselle kuormalle. Nykyverkot eivät itse tarvitse kovinkaan montaa autoa rajansa saavuttamiseen.
Saksan liikenneministeriö testaa jo ohjelmiston protoversiota. Se kertoo selvästi operaattoreille, milloin sähköverkkoon pitää investoida, jotta se vastaa kasvaviin lataustarpeisiin.
Saksassa sähköasema tyypillisesti syöttää virtaa noin 150 kotitalouteen. On mahdotonta ennustaa, miten verkkoa rasitetaan, jos tietyllä osalla näistä kotitalouksista on sähköauto ja sitä ladataan eri vuorokaudenaikoina.
Tutkijat kehittivät ohjelman, joka mahdollisten jopa miljoonien latausmallien mukaan simuloi verkon tilaa 1000-10000 mahdollisella skenaariolla. Tämä simulaatio antaa nopeasti riittävän tarkan kuvan verkosta ja siitä, kuinka monta ladattavaa autoa siihen voidaan vielä liittää.