Passeihin, henkilökortteihin ja muihin älysirun sisältäviin dokumentteihin voidaan jatkossa tallentaa entistä enemmän informaatiota. Lisäksi niiden tietoja voidaan päivittää. Tavoitteena on paremman turvallisuuden lisäksi se, että matkustajat pääsevät entistä nopeammin turvatarkastusten läpi.
Infineon, NXP ja älysirujen tietoturvaa kehittävä Giesecke & Devrient ovat saaneet valmiiksi oman osuutensa Euroopan laajuisesta NewPass-projektista. Yritykset vastasivat uusista datarakenteista ja sirukorttiarkkitehtuurista, jotka tullaan liittämään tuleviin matkustusdokumenttien standardeihin.
Uudet älysirut mahdollistavat jatkossa esimerkiksi viisumitiedon sekä lähtö- ja tuloinformaation tallentamiseen suoraan passille. Lisäksi e-Passin henkilötietoja voidaan jatkossa päivittää, joten naimisiinmeno ei tarkoita uuden passin hakemista.
Tärkeä osa uudistusta on tavoite, jossa tullien läpi menoa yritetään nopeuttaa. Nykyinen elektroninen passi ei ole saavuttanut kaikkia tavoitteitaan. Esimerkiksi Lontoossa on omat jononsa elektronisen passin omaaville EU-kansalaisille, mutta lukupisteiden vähyys johtaa usein siihen, että perinteistä tullitarkastusjonoa pitkin pääsee nopeammin lentokentältä ulos.
NewP@ss-projektin kokonaisvolyymi oli 30 miljoonaa euroa. Kustannukset menivät puoliksi yritysten ja viiden EU:n jäsenmaan kesken. Uuden passin käyttöönoton aikataulua ei ole vielä määritelty.