Kiinalainen Huawei kertoo, että sen kuluttajalaitteiden ryhmä kasvatti tammi-kesäkuussa myyntiään 69 prosenttia. Yhtiön menestys nojaa pitkälti älypuhelimiin, joiden myynti kasvoi 87 prosenttia. Suomessa yhtiö nousi viidenneksi suurimmaksi älypuhelintoimittajaksi.
Huawein Consumer Business Groupin tulos oli touko–kesäkuussa lähes 9,1 miljardia dollaria. Koko konsernin tuloksesta kulutuslaitteet toivat kolmanneksen
Yhtiö toimitti tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla yhteensä 48,2 miljoonaa älypuhelinta. Toimitusmäärä kasvoi peräti 39 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan älypuhelinten kokonaismarkkinat kasvoivat seitsemän prosenttia.
Ns. mid- ja high-end-puhelinten toimitusten osuus kasvoi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 70 prosenttia. Kategoria edustaa 31 prosenttia Huawein kaikista puhelintoimituksista ja 42,9 prosenttia puhelinten kokonaismyynnistä.
Huawein myynti Kiinassa kasvoi edellisen vuoden tammi–kesäkuuhun verrattuna kaikkiaan 124 prosenttia. Länsi-Euroopassa Huawein myynti kasvoi 45 prosenttia ja Koillis-Euroopan alueella, johon Suomi kuuluu, 54 prosenttia.
Älypuhelinmarkkinoilla Huawein markkinaosuus oli toukokuussa 8,8 prosenttia. Yhtiön hittituotteita ovat Mate 7, jota on myyty 5 miljoonaa kappaletta, selä P7-malli, jota on myyty jo 7 miljoonaa kappaletta. Uusin lippulaiva on P8, jota myytiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana yli miljoonaa kappaletta.