Auton lyijyakku on monella tapaa aataminaikuista tekniikkaa. Nyt amerikkalainen Ohm Laboratories on kehittänyt hybridiakun, joka on selvästi kevyempi, kestää puolta kauempaan ja on lisäksi niin älykäs, ettei sen varausta voi koskaan purkaa täysin tyhjäksi.
Ohm on yhdistänyt akkuunsa superkondensaattorit sekä pienen LiFePO4-akun. Akun avulla superkondensaattorien varaus pysyy kunnossa silloin, kun auto ei ole käynnissä.
Perinteinen lyijyakku tyhjentyi helposti erityisesti entisaikaan, jos jätti vaikkapa valot päälle autoon. Ohmin akun piiristö monitoroi varaustilaa koko ajan ja mikäli varaus uhkaa tyhjentyä, piiristö sammuttaa akun kokonaan. Tällöin taataan se, että akussa riittää potkua käynnistykseen.
Uutuusakku painaa vain reilut 2,5 kiloa eli se on selvästi kevyempi kuin parikymmenkiloinen normaaliakku. Ohm lupaa akulleen keskimäärin 7 vuoden käyttöajan, mikä on noin kaksinkertainen elinikä nykyakkuihin verrattuna. Kylmäkäynnistyksessä akusta saadaan irti yli 550 ampeeria. Superkondensaattori vielä suorastaan pitää kylmästä, joten auton pitäisi lähteä nurisematta käyntiin myös 30 asteen pakkasessa.
Ohmin mukaan akun toimitukset on suunniteltu alkavaksi ensi vuoden aikana. Hintaa akulle on tulossa parisataa dollaria, jota voidaan pitää varsin kilpailukykyisenä..