Elektroniikkatuotannon kutistuessa Suomessa ovat komponenttikauppiaat joutuneet entistä tiukemman kilpailun alaiseksi. Kun suurillakin jakelijoilla on suuria vaikeuksia, miksi kukaan tulisi uutena pelurina markkinoille? Saksalainen Conrad Electronic International uskoo, että Suomen markkinoista on otettavissa markkinaosuuksia.
Yhtiö aloitti ilman suurta hälinää heinäkuussa avaamalla verkkokaupan suomalaisasiakkaille. Yhtiön B2B-markkinointijohtaja Melanie Lauer ja kansainvälisestä myynnistä vastaava Christoph Zöpfl kertovat, että startti on ollut lupaava.
- Liikenne verkkokauppaamme on selvästi lisääntynyt, Lauer ja Zöpfl kehuvat.
Verkkokauppa on Conradilla eräänlainen testi. Mikäli myynti kehittyy kannattavasti, seuraava askel on perustaa Suomeen paikallinen toimisto. Tällä samalla mallilla Conrad on aiemmin mennyt esimerkiksi Ruotsiin.
Suomi kiinnostaa Conradia, koska täällä on edelleen paljon teknologiayrityksiä. Heille Conrad tarjoaa verkkokaupan ”yhden pysähdyksen taktiikalla”. - Meiltä asiakas voi ostaa komponentit ja mittalaitteet, mutta myös kaiken muun liiketoiminnassa tarvittavan konttoripaperista ja kopiokoneista lähtien, Melanie Lauer kertoo.
Ja mikäli jotain tuotetta ei Conradin 450 tuhannen tuotteen valikoimasta löydy, sellainen hankitaan. - Tämä malli miellyttää monia asiakkaitamme, Lauer sanoo.
Mutta miksi yhtiö tuli Suomeen vasta nyt, Nokian menestyksen ja elektroniikkabuumin mentyä jo ohi? - Uusi varastomme valmistui viime vuonna ja vasta sen jälkeen pystyimme lupaamaan esimerkiksi teollisuusasiakkaillemme 48 tunnin toimitusajat. Suomi on pitkä maa, joten lupauksen pitäminen vaatii meiltäkin paljon, Lauer päättää.
TILAA UUTISKIRJE JA VOITA DELL XPS 13 -KANNETTAVA
Tilaa Elektroniikkalehden uutiskirje ja osallistu samalla arvontaan, jossa voit voittaa Dellin huippulaadukkaan kannettavan XPS 13 -tietokoneen. Kampanja jatkuu Teknologia15-messujen päätöspäivään eli 8.10.2015 asti, jolloin voittaja on selvillä.
Tilaaminen onnistuu tästä.