Tällaista markkinointitempausta ei ole ennen nähty. Dell, HP, Intel, Lenovo ja Microsoft ovat käynnistäneet yhteisen markkinointikampanjan kertoakseen ihmisille, mihin tämän päivän PC-mikro pystyy. Näin suureksi on huoli mikron tulevaisuudesta kasvanut näissä jättiyrityksissä.
PC ei myy entiseen tapaan. Wintel on kriisissä. Yritysten mukaan tämä johtunee siitä, että ihmisillä on vanhentunut kuva PC-koneesta.
Nyt mikro on muuttunut aivan toiseksi. Intelin kuudennen polven Core-mikroprosessorit, Microsoftin uusin Windows-käyttöjärjestelmä ja Dellin, HP:n ja Lenovon suunnittelemat huipputehokkaat ja ultraohuet laiteet ovat jotain aivan muuta kuin kuva mikrosta hitaana, kaatuilevana, jatkuvaa päivittämistä vaativana rautana.
Kuusi viikkoa kestävässä ”PC does What?” -kampanjassa osoitetaan esimerkiksi, että nykykannettavat pärjäävät työpäiviä pidempään tuoden todellisen langattoman joustavuuden. Näytöt yltävät jopa 30 kertaa parempaan grafiikkaan kuin mikrot viisi vuotta sitten. Salasanaa ei enää tarvitse muistaa, koska sisään voi kirjautua ilmeillä tai hymyilemällä. Ja tietysti laitteet käynnistyvät hetkessä, tableteista tuttuun tyyliin.
Yritysten kokema huoli on ilman muuta aito: PC-myynti on laskenut jo usean vuoden ajan, eikä käännettä parempaa ole missään näkyvissä. Ja kuten kampanjan aloituksessa todetaan, maailmalla on edelleen 500 miljoonaa mikroa, jotka ovat jopa 4-5 vuotta vanhoja.
Lisätietoa löytyy esimerkiksi osoitteesta www.pcdoeswhat-livestream.com. Odotettavissa on, että kampanja saa myös vääräleuat liikkeelle, joten tulossa on ”PC does also this” ja ”PC will never do this” -tyyppisiä kampanjoita. Ja miksipä ei ”A linux-PC will never do this”, kuten asiaan eittämättä kuuluu.