Conrad International on uusi jakelija Suomen komponenttimarkkinoilla. Toimitusjohtaja James Bellin mukaan liikkeelle on lähdetty hiljaa, mutta samalla kovin tavoittein. - Suomessa on paljon yrityksiä ja startuppeja, joita Conrad voi palvella erinomaisesti.
Conradin mallissa uutta markkina-aluetta testataan ensin verkkokaupan kautta. Mikäli toiminta lähtee kasvuun, muutamassa vuodessa uuteen maahan on perustettu paikallinen toimisto.
Tällaiseksi James Bell näkee kehityksen Suomessakin. Conradin etuna lähes kaikkiin muihin verrattuna on se, että heiltä asiakas saa kaiken yritystoiminnassaan tarvitsevan. - Jos yritys haluaa ostaa meiltä myös PC:t ja kopiopaperin, sekin onnistuu.
Tietysti Conrad on täysiverinen elektroniikan komponenttien, mittalaitteiden ja työkalujen myyjä. Monissa komponenteissa Conradin verkkokaupasta ei saa aivan high end -tavaraa, mutta tämäkin on muuttumassa.
- Pelkästään viime vuonna verkkokauppaamme lisättiin satatuhatta uutta tuotetta. Valikoima kasvaa kovaa vauhtia.
Suomen hyviksi puoliksi Bell näkee vankan teknisen osaamisen. Nokian jäljiltä Suomessa on paljon insinöörejä, jotka ryhtyvät kehittämään jotakin uutta. Ja tällaisille startupeille Conrad on erinomainen kumppani.
Seuraavaksi Bell haluaa paikallistaa suomeksi toimivaa verkkokauppaa lisää. Suomalaiset osaavat ostaa komponenttinsa englanniksi, mutta kun tarjolla on jo suomenkielisiä kauppoja, pitää pystyä samaan palvelutasoon.