Analytics2015 - Teleoperaattorit ovat innostuneet big datasta ja analytiikasta. Lähes kaikki hyödyntävät jo analytiikkaa liiketoiminnassaan. SAS Instituten Analytics2015-tapahtumassa Turkcellin markkina-analyytikko Serhat Kecici osoitti tapaustutkimuksen avulla, että operaattori tekee analytiikan avulla selvää voittoa. Vuositasolla se nousee miljooniin euroihin.
Turkcell on Turkin suurin kännykkäoperaattori 35 miljoonalla tilaajallaan. Melkoinen ongelma operaattorille on se, että operaattorilla on yli 20 miljoonaa prepaid-käyttäjää. Näiden aktivoimiseksi Turkcell turvautuu analytiikkaan ja SAS:n työkaluihin.
Turkcellin käyttäjädata kertoo, että prepaid-käyttäjät aktivoituvat ensin ostettuaan lisää saldoa, sitten puheluiden ja datan käyttö hidastuu, kunnes saldorajan tullessa lähemmäksi he muuttuvat lähes passiivisiksi. Operaattori haluasi selvittää, voidaanko räätälöidyllä tarjouskampanjalla aktivoida prepaid-käyttäjiä lataamaan saldoa enemmän ja jo ennen saldorajan täyttymistä.
Turkcellillä oli valmiiksi käytössään paljon käyttäjädataa: sijainnin ja aktiivisuuden lisäksi prepaid-saldo, tieto edellisestä lisäsaldon lataamisesta ja monia muita muuttujia. Nämä integroitiin malliin, jota SAS:n työkaluilla analysoitiin jokainen aamu. Tulosten perusteella saldorajaa lähestyville käyttäjille lähetettiin tekstiviestitarjous, jossa tarjottiin suurempaa saldoa sekä 100 ilmaista lisäminuuttia puheaikaa.
Kun tuloksia vertailtiin niihin, joille tarjousta ei lähetetty, SMS-viesti sai käyttäjät tarttumaan tarjoukseen jopa 3-4 prosenttia useammin. Luku ei kuulosta suurelta, mutta kun kyse on 50-100 tuhannesta prepaid-käyttäjästä joka päivä, pienikin prosentti muuttuu vuositasolla merkittäväksi lisätuloksi.
- Olimme itsekin yllättyneitä siitä, että kohdennettu tekstiviestikampanja toimii niin hyvin. Vuositasolla se tarkoittaa meille jopa kuuden miljoonan euron lisäliikevaihtoa, Kecici kertoi.
Johtopäätös on hyvin yksinkertainen. Kevytkin analytiikka voi johtaa merkittävään lisäliikevaihtoon.