Dellin tietokoneisiin istutettu eDellRoot-varmenne on jo nimetty Dell-gateksi monissa kirjoituksissa ja kuten aina, tällaiset ongelmat ovat vakava isku yhtiön imagoa vastaan. Dell reagoi ongelmiin nopeasti, mutta monen mielestä reagointi ei ollut riittävää.
Dell laati ongelmien ilmaannuttua julkisen vastauksen verkkosivuilleen. Sen mukaan ongelma korjattiin nopeasti, sen korjaamiseen annettiin myös manuaaliset ohjeet, ja päivityksiä ryhdyttiin lataamaan yritysasiakkaille pikavauhtia. Tätä voidaan pitää hyvänä reagointina, muttei Dellillä toisaalta ollut vaihtoehtojakaan.
Mitään muuta kommenttia ohi tämän virallisen selityksen Dellistä ei saa. Yhtiön Pohjoismaiden viestinnästä linkataan viralliseen selitykseen, eikä mitään muuta vastausta saa irti. Tämä lienee yhtiön kriisiviestinnän mukainen käytäntö.
Tämä ei välttämättä riitä käyttäjälle. Dell olisi voinut esimerkiksi yk silöidä, mitä Windows-koneita varmenneongelma koski – linux-koneita se ei koskettanut. Koskiko ongelma vain uusia koneita vai kaikkia?
Käyttäjät ovat myös valitelleet sitä, ettei Dellin tarjoamaa päivitystä ole päästy lataamaan ja asentamaan. Tätä Dellin eDellRoot-sivulla ei ensin kommentoitu lainkaan.
Tapauksesta voidaan oppia oikeastaan vain se, että tietoturvahaasteet tulevat jatkuvasti vaikeammaksi. Kun laitteet ovat jatkuvasti yhteydessä erilaisiin palveluihin – laitevalmistajan, pilvipalveluiden, verkkokauppojen – yhteyksien tietoturvaa on hyvin vaikea sataprosenttisesti taata.
Dellin oma eDellRoot-selite löytyy täältä.