Distrelec-konserniin kuuluva Elfa loksauttaa monien leuat komponenttikaupassa. Yhtiö laski peräti 124 tuhannen tuotteen hintaa webbikaupassaan keskimäärin 18 prosenttia. Elfan maajohtaja Juha Nyberg kilpailukykyisemmillä hinnoilla haetaan kasvua kaikilla Euroopan markkinoilla.
Nyberg sanoo suoraan, etteivät Elfan listahinnat ole tähän asti olleet niin kilpailukykyisiä kuin he olisivat halunneet. - Muutoksilla halutaan palvella asiakkaita paremmin ja antaa heidän rahoilleen enemmän vastinetta.
Distrelecin panostukset ovat olleet merkittäviä. Uudessa keskusvarastossa on 150 000 komponenttia, jotka lähtevät asiakkaalle saman päivä aikana. Tuotevalikoima on kasvanut 50 000 uudella tuotteella. Webbikauppa on uusittu niin, että tuotteiden selaaminen ja haku on entistä helpompaa.
Nyberg myöntää, että hintojen näinkin laaja alentaminen syö katteita, ainakin lyhyellä aikavälillä. Pidemmällä tähtäimellä hinnat tuottavat parempia katteita, koska niiden kautta asiakkaat pysyvät uskollisempina.
Uusi keskusvarasto tuo Elfalle lisää tehokkuutta. - Pystymme kauppaamaan komponenttjea kilpailykykyisemmin ja parantamaan tuotteiden saatavuutta, Nyberg kehuu.
Koko Distrelec-ryhmän ostostrategia on uusittu, jonka myötä Elfakin ostaa suurempia volyymejä paremmilla hinnoilla. - Olemme onnistuneet neuvottelemaan alennuksia monien toimittajien tuotteisiin ja nyt tämä säätö siirretään asiakkaille.
Nyberg uskoo, että uusi malli sopii erinomaisesti Suomen markkinoille ja meidän teknologiseen ja innovatiiviseen kulttuuriimme. - Olemme myös parantaneet kykyämme tukea vaativaa valmistusta, mistä Suomi tunnetaan, hän jatkaa.