GPS-paikannuksella auto tietää paikkansa muutaman kymmenen metrin ja parhaimmillaan muutaman metrin tarkkuudella. Tulevaisuudessa robottiautojen aikana tämä ei riitä. Paikannustarkkuus onkin parantumassa niin, että parin vuoden kuluttua auto tietää sijaintinsa muutaman sentin tarkkuudella.
Näin kertoi sveitsiläisen u-bloxin paikannustuotteiden strategioista vastaava johtaja Thomas Nigg eilen Münchenissä. Autonomiset autot tai robottiautot, jos niin halutaan sanoa, ovat tällä hetkellä autonvalmistajien keskeisin kehitysalue.
- Tämän hetken tekniikoilla ei päästä siihen tarkkuuteen, mitä robottiautot vaativat. Auton pitää jatkuvasti tietää, missä kohtaa ajokaistaa se on. Se on iso haaste meille kaikille.
Niggin mukaan kaikki tarvittavat rakennuspalikat ovat oikeastaan jo koossa senttiluokan paikannukseen. Siihen tullaan tarvitsemaan yhtäaikaista paikannusta eri taajuusalueilla sekä eri satelliittijärjestelmien yhtäaikaista hyödyntämistä. Lisäksi tarvitaan kahta uudempaa tekniikkaa, jotta päästään alle metrin tarkkuuteen.
- PP-tekniikalla (Precise Point Positioning) pääsemme noin puolen metrin tarkkuuteen. Senttimetritasolle tarvitaan vielä reaaliaikaista dataa auton liikkeistä. Tähän viittaa termi RTK (Real Time Kinetics), Nigg kertoo.
- Kaikki tämä tekniikka pitää vielä pakata tehokkaasti pienikokoiseen moduuliin. Sen parissa me teemme nyt kovasti töitä ja uskomme olevamme kehityksen kärjessä.
Ensi vuoden aikana päästään testaamaan ensimmäisiä, riittävän tarkalla paikannuksella varustettuja robottiautoja. - Kaupallisiin toimituksiin työn alla oleva piirisarja tulee noin kahden vuoden päästä, Nigg kertoo. Tämä on samalla se aikataulu, jolla autonomiset autot tulevat mahdollisiksi.