Kuluttajat tuntuvat nyt osoittavan, ettei tabletti sellaisenaan riitä normaalikäyttöön. Perustablettien myynti pieneni viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 21,1 prosenttia. Sen sijaan uusien hybridiläppärien eli käytännössä tablettien, jotka lähtevät irti näppäimistöstä, myynti kasvoi selvästi.
IDC-tutkimuslaitoksen mukaan murros on käynnissä kovaa vauhtia. Hybriditalettien myynti peräti kaksinkertaistui loka-joulukuussa.
Kaikkiaan tabletteja myytiin vuonna 206,8 miljoonaa kappaletta. Luku on 10,1 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna.
Myynnin kutistumiselta ei välttynyt edes tablettien kuningas Apple. Se myi iPadeja viimeisellä neljänneksellä 24,8 prosenttia eli neljänneksen vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vain iPad Pro -mallin hyvä menekki loivensi Applen laskua.
Yhtä huonosti meni markkinoiden kakkosella eli Samsungilla, jonka tablettimyynti pieneni vuodessa 18,1 prosenttia.
Kilpailu tableteissa on äärimmäisen kovaa. Amazonin 50 dollarin tabletti oli iso hitti joulumarkkinoilla, mutta IDC ennustaa ettei hintakisassa olla vielä nähty pohjia. Hybridilaite puolestaan kiinnostaa monia, koska se nähdään suoraan PC:n korvaajana.
Ehkä näppäimistö käyttöliittymänä sinnitteleekin vielä jonkin aikaa, voisi tablettien myyntiluvuista päätellä.