Akku on hybridi- ja sähköauton tärkein komponentti. Ja haastavin. Se painaa liikaa, kapasiteettia saisi olla roimasti lisää, lataus kestää liian kauan ja hinta on liian korkea. Tekninen kehitys vie asioita eteenpäin, mutta ovin hitaasti. Nyt japanilaistiedot kertovat, että seuraavan Priuksen akku on hieman aiempaa pienempi.
Tulevan Priuksen akkua esiteltiin akkutekniikan messuilla Tokiossa viime viikolla. Akut valmistaa PEVE eli Primearth EV Energy Co Ltd. Uudessa akussa kennojen kokoa on pienennetty niin, että akun koko on kuusi prosenttia aiempaa pienempi.
Pienemmän kennokoon takia myös akun virtakapasiteetti on laskenut aiemmasta viidestä ampeeritunnista 3,6 ampeerituntiin. Kennon positiviiseen elektrodiin on myös kehitetty uusi materiaali.
Tällä hetkellä myynnissä olevissa Priuksissa virtakapasiteetti on 6,5 ampeerituntia. Priuksen sähkömoottorista puristetaan ulos 53 kilowatin teho.
PEVE valmistaa Toyotalle sekä Priuksen kennot että akkumoduulit. Yhtiön mukaan se kykenee valmistamaan vuositasolla akun 200 000 Priukseen. Tehtaan käyttöaste on sadassa prosentissa, joten sitä ei voida enää kasvattaa.
Tilaa uutiskirje ja voita uusi Honor 5XTilaa nyt ETN-uutiskirje ja voit voittaa omaksesi uuden huippuhienon Honor 5X -älypuhelimen. Tässä Huawein uutuudessa on 5,5 tuuman FullHD-näyttö, nopea sormenjälkitunnistin takakannessa ja pitkään kestävä 3000 mAh:n akku. Laite arvotaan kaikkien uutiskirjeen tilaajien kesken huhtikuussa 3Dexpo-messujen yhteydessä. Uutiskirje ilmestyy kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tilaamaan pääset tästä ja sivun ylälaidasta. |