Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana myytiin Strategy Analyticsin mukaan 46,5 miljoonaa tablettitietokonetta. Myynti oli näin alhaisella tasolla viimeksi vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä. Lähes kaikkien valmistajien myyntikäyrät osoittavat alaspäin.
Monen mielessä tabletti tarkoittaa edelleen Applen iPadia. Niitä myytiin tammi-maaliskuussa 10,3 miljoonaa kappaletta eli hieman useampi kuin joka viides tabletti oli omenalogolla varustettu. Vuoden aikana iPadien myynti kuitenkin pieneni 19 prosenttia.
Android-pohjaisia tabletteja myytiin yhteensä 30 miljoonaa kappaletta. Vuotta aiemmin tämä lukema oli 35,8 miljoonaa. Androidin markkinaosuus on samalla pudonnut 65 prosenttiin.
Tablettimyynti on yksi harvoja sektoreita, joilla Microsoftilla on aihetta hymyyn. Windows-tablettien myynti kasvoi vuoden aikana 82 prosenttia. 6,2 miljoonaa myytyä Surface-laitetta tarkoitti sitä, että markkinaosuus kasvoi 13 prosenttiin.
Applen perässä Samsung että Lenovo myivät tabletteja tammi-maaliskuussa selvästi vuodentakaista vähemmän. Huawei myi alkuvuonna 2,1 miljoonaa tablettia, mikä on 66 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Strategy Analyticsin mukaan tablettimarkkina on peruuttamattomasti muuttunut. Peruskäyttäjällä on hyvin vähän syytä maksaa iPadista sellaista premium-hintaa, jolla Apple laitteensa hinnoittelee. Jatkossa tutkimuslaitos uskoo yhä halvempien tablettien syövän sekä kalliiden iPadien että Surface-laitteiden myyntiä.