Vuonna 2008 Nokian brändin arvoksi mitattiin huikeat 33 miljardia dollaria. Vuonna 2014 sama arvo oli romahtanut 2,2 miljardiin. Nyt Nokian brändi on taas nousussa ja sen arvo mitataan hieman yli kolmeen miljardiin dollariin.
Brand Finance -yritys on ensimmäistä kertaa listannut suomalaisten yritysten brändien arvoja erikseen. Miljardiluokkaan tuotenimensä arvon puolesta kuuluvat Nokian lisäksi Kone ja vakuutusyhtiö If.
Nokian onnistunut käänne on Brand Financen mukaan merkittävä uutien. Nokian arvo laski monta vuotta peräjälkeen, kun kuluttajat hylkäsivät sen matkapuhelimet siirtyessään älypuhelimien käyttäjiksi. Brand Finance arvioi Nokia yrityksen siirtyä Microsoftin leiriin pahaksi epäonnistumiseksi.
Parhaimmillaan Nokian brändin arvoksi mitattiin 33 miljardia dollaria. Vuonna 2008 Nokia oli maailman yhdeksänneksi arvokkain brändi. Vuonna 2012 Nokia kuvattiin silloisen pääjohtajansa suulla palavaksi öljylautaksi. Nyt edessä on taas kirkas tulevaisuus, Brand Finance arvioi.
Koneen brändin arvoksi Brand Finance arvioi 1,3 miljardia dollaria. Vakuutusyhtiö If arvioidaan brändiltään reilun 1,1 miljardin dollarin arvoiseksi. Seuraavaksi arvokkaimmat suomalaiset brändit ovat Kesko, Valio ja Elisa.
Seitsemänneksi arvokkain suomalainen brändi on tässä listauksessa karttapalveluja tarjoava HERE, joka on jo siirtynyt Nokiasta saksalaisten autonvalmistajien omistukseen. Fortumin brändin arvoksi arvioidaan 529 miljoonaa dollaria. DNA ja Pohjola täydentävät kymmenen arvokkaimman suomalaisen brändin listan, joka löytyy Brand Financen sivuilta.