Oululainen Uros toi viime vuonna markkinoille Goodspeed-mokkulan, jolla voi ulkomailla käyttää dataa käytännössä rajattomasti pienellä päivähinnalla. Nokia-taustainen toimitusjohtaja Tommi Uhari sanoo, että palvelu laajenee joka kuukausia. - Tavoitteenamme on valloittaa koko maailma, Uhari hehkuttaa.
Uhari kertoo tänään Elektroniikkainsinöörien seuran ECT Forumissa Goodspeed-mokkulasta. Keskeinen viesti on, että innovaatiolla on yhä mahdollista ratkaista vaikeita ongelmia. Goodspeed on elegantti ja uniikki ratkaisu dataroaming-ongelmaan.
- Keksimme konseptin vuoden 2011 alussa, testasimme ajatusta muutamilla kokeneilla operaattoribisneksen vaikuttajilla ja päätimme positiivisen palautteen pohjalta kehittää Goodspeed-ratkaisun, Uhari kertoo
Goodspeed-mokkula on tavallaan win-win-tilanne kaikille.
- Operaattorit ovat innoissaan siitä, että voivat tarjota kotimaan asiakkailleen parempaa ulkomaan datapalvelua, sekä siitä, että tuomme heillä vaivatta lisää bisnestä ulkomailta.
Mokkulan laitepuolen kehitys oli Uharin mukaan varsin suoraviivainen projekti.
- Tiimillämme on pitkä kokemus vaativien matkapuhelimien kehittämisestä. Esimerkiksi Nokian N9-Meego-puhelimen kehitykseen on osallistunut useita avainhenkilöitämme.
Uharin mukaan Oulun alueen elektroniikkasuunnittelun ekosysteemi oli ripeän aikataulun kannalta välttämätön: paikallinen piirilevyvalmisuts, elektroniikan kokoonpanotehdas ja antennitoimittaja tekivät nopean laitekehityksen mahdolliseksi. - Tehtaalle ehtii toimistoltamme vartissa, Uhari kuvaa.
Sen sijaan laitteen ohjelmistopuoli oli haastavampi.
- Goodspeed-ratkaisun toimintalogiikka on ainutlaatuinen, ja siksi ohjelmistokehitys vaati jonkin verran enemmän panosta. Ohjelmistokokonaisuus toimii hajautetusti palvelimen ja itsenäisten laitteiden välille. Ohjelmistopuolellakin tiimin kokemus takasi onnistumisen, Uhari kehuu.
Näyttää siltä, ettei maailmasta löydy sellaisia teknologisia haasteita, joita suomalainen insinööri ei ratkaisisi. Mutta entä se toinen puoli? Tuotteiden kaupallistaminen ja vieminen kansainvälisille markkinoille?
- Kansainväisen myynnin rakentaminen on Suomen menestyksen elinehto - ja samalla haastavin osa. Maailma pitää valloittaa maa kerrallaan. Meiltä löytyy ketteryyttä teknologiapuolella, mutta kansainvälisessä myynnissä kokemusta, suhteita ja yhteistyökumppaneita ei koskaan ole liikaa.
Voisiko Goodspeedin ideaa hyödyntää myös muilla alueilla?
- Goodspeed tarjoaa tällä hetkellä maailman edullisinta ulkomaan dataa maailman laajimmalla alueella. Olemme erittäin avoimia ratkaisun soveltamiseen esimerkiksi autoteollisuudessa tai kuljetusalalla. Kumppanuudet uusilla liiketoiminta-alueilla kiinnostavat, Uhari päättää.