Kiinalainen Huawei onnistui ainoana kolmesta suuresta älypuhelinvalmistajasta kasvattamaan myyntiään myös tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Suomessa Huawein osuus älypuhelinmarkkinoista on kasvanut jo 21,5 prosenttiin.
Huawei kertoi globaalisti kasvattaneensa laitetoimitustensa määrää peräti 64 prosenttia edellisen vuoden ensimmäiseen neläjnnekseen nähden. Yhtiö toimitti mobiililaitteita ensimmäisen kvartaalin aikana 28,3 miljoonaa kappaletta. Tutkimusyhtiö GfK:n kattavan 15 maan raportin mukaan Huawei on kasvattanut myyntiään erityisesti Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa.
IDC:n mukaan Huawein globaali markkinaosuus vuoden 2016 ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa oli 8,5 prosenttia kun se vielä vuoden 2015 ensimmäisellä kvartaalilla oli 5 prosenttia.
Huawein nousua on tukenut Leican kanssa suunnitellun, kaksoiskameralla varustetun Huawei P9 -puhelimen lanseeraaminen. Ensimmäisten raporttien mukaan Huawei P9:n ensimmäisen viikon myynti on ylittänyt viime vuonna lanseeratun Huawei P8:n vastaavat myyntiluvut. P9:n odotetaan vauhdittavan Huawein myyntiä keski- ja premium-hintaisten puhelinten kategoriassa myös seuraavalla kvartaalilla.
GfK:n lukujen mukaan Huawein osuus markkinoista volyymilla mitattuna oli Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa 11,6 prosenttia. Vuodentakaiseen verrattuna määrä on 293 prosenttia suurempi. Luku sisältää myös Honor-brändin alaisen myynnin.