Teknologia13 - Sveitsiläiseen Dätwyler-konserniin kuuluva Elfa Distrelec hakee Suomessa uutta nostetta. Vetäjä on vaihtunut, myyntikonsepti laitetaan uusiksi ja ihmiset rantautuvat kentälle lähelle asiakasta. Uusi ilme on jo tuonut positiivisia vaikutuksia.
Elfan maajohtajana kesällä aloittanut Juha Nyberg (kuvassa oik.) sanoo suoraan olevansa muutosjohtaja. Vanha Elfa oli kangistunut kaavoihinsa. - Nyt meillä on avoin kulttuuri, jossa epäkohdista puhutaan ja ne korjataan.
- Palvelut pitää tehdä sellaisiksi, että niitä on mahdollisimman helppo käyttää, Nyberg sanoo.
Elfan verkkokauppa menee uusiksi ensi vuode lopulla. Ensi vuonna toimitukset asiakkaille lähtevät yhdestä keskitetystä varastosta Hollannissa, joten Ruotsin varaston toiminta päättyy.
- Toimitusvarmuus ei ole vanhassa mallissa ollut sitä, mitä sen pitäisi olla, Nyberg selittää.
Elfan myyntiteknikko Stefan Ahlbom (vas.) kertoo, että nimekkeiden määrä verkkokaupassa tulee kasvamaan huomattavasti. - Jos siellä oli aiemmin 50 tuhatta nimekettä ja nyt 150 tuhatta, tulevaisuudessa puhutaan sadoista tuhansista tuotteista.
Verkkokauppa muuttuu enemmän kuluttajalähtöiseksi b-to-c -malliksi. Uudessa kaupassa hyödynnetään uusimpia verkkokaupan tekniikoita. Esimerkiksi hakukoneoptimointi nousee asemaan, jota nykyverkkokauppa käytännössä edellyttää.
Vaikka muutos on tavallaan vasta käynnistynyt, tuloksia on jo nyt näkynyt. Juha Nybergin mukaan luvut ovat kevään jälkeen olleet jo viimevuotisia parempia. - Kun on menty kolme kuukautta putkeen eteenpäin, voidaan puhua jo trendistä.
Vanhasta tavaramerkistään eli katalokista Elfa ei ole vieläkään luopumassa. - Toisille asiakkaille luettelo on edelleen hyvin tärkeä, Nyberg sanoo.