Auto ei todellakaan ole enää entisensä. Tesla – joka on yksi harvoja pientä katetutta tuolla liikenteessä aiheuttavia malleja – saa lisää akkukapasiteettia pelkällä ohjelmistopäivityksellä. 60 kWh:n akku muuttuukin taikaiskusta 75 kWh:n akuksi.
Tesla on tehnyt saman jo aiemmin. Vuonna 2013 Tesla myi ostajilleen autoa, jonka akkukapasiteetti oli 40 kWh. Sen kapasiteetti oli softapäivityksellä kasvatettavissa 60 kWh:iin.
Joka tapauksessa: kun nyt ostaa Teslan S-mallin, jossa on 60 kWh akku, sen kantamaksi luvataan 200 mailia. Ostamalla 9000 dollarin arvoisen päivityspaketin akun kapasiteetti kasvaa neljänneksen, joten autollakin voi ajaa neljänneksen pidemmälle.
Kaikissa malleissa on sama akusto. Sen sijaan, että Tesla myisi alekampanjassaan akustoltaan uudestaan suunniteltuja autoja, se rajoittaa akun kapasiteettia ohjelmistolla.
Selvästi akut kannattaa suunnitella autoon samankokoisina. Mutta Teslan kannalta kyse on myös järkevästä markkinointitempusta. Rahalla saa lisää ajomatkaa, joka onnistuu helposti verkkoyhteyden kautta tehtävällä päivityksellä.
Sama pätee Teslan omaan robottiautoversioon eli Autopilot-toimintoon. Tarvittavat kamerat ja tutkat on jo asennettu kaikkiin S-malleihin. Niiden hyödyntäminen edellyttää softapäivitystä, joka maksaa.
Autosta tulee yhä enemmän PC:n kaltainen laite, jota voi varustella ja päivittää omien toiveidensa ja lompakkonsa mukaan.