Matkustajakoneen suihkumoottori saattaa olla yksi vaativimpia testattavia laitteita. Se toimii jopa 1800 asteen lämpötilassa, yli 40 barin paineessa ja testattavan on tuhansia eri parametreja. Ei ihme, että laitteen testaaminen tuottaa teratavuja testidataa.
Rolls-Royce tunnetaan luksusautojen lisäksi suihkumoottoreistaan. Neill Forrest vastaa suihkumoottorien verifioinnista, mittauksesta ja testauksesta. - Moottorin ympäristö on todella vihamielinen. Moottorin ympärilläkin on yli 350 asteen lämpötila, joten mikään elektroniikka ei viihdy sen ympärillä, hän kuvaa testaamisen haasteita.
Mutta mistä sitten tietää, pettääkö testissä jokin mittapää tai anturi vai testattavan moottorin osa? Helposti, Forrest muistuttaa. - Mittalaitteen pettäminen tuottaa hyvin spesifiä dataa. Eivätkä anturit noissa olosuhteissa muutenkaan kovin montaa minuuttia kestä. Testin pitää olla nopea ja siinä pitää kerätä mahdollisimman paljon dataa.
Ja tätä dataa voi todella kutsua big dataksi. Viime vuonna Rolls-Royce tuotti moottoriensa testauksessa 25 teratavua testidataa. Parin vuoden kuluttua volyymin arvioidaan kasvavan kahteen petatavuun vuodessa. - Ongelmien paikantaminen on oikeasti kuin neulan etsiminen heinäsuovasta, Forrest kuvaa.
Datan tallennus ei enää tuota juurikaan ongelmia. Sen sijaan datan määrä ja sen analysointi on haaste. - Teratavuja ei siirrellä paikasta toiseen, joten on tarve luoda analyytikolle pääsy dataan, missä ikinä se sijaitseekaan.
Rolls-Roycen tallennusjärjestelmissä ei muutenkaan pelata napeilla. Uusien moottorien suunnittelussa syntyy vuosittain dataa 500 teratavua, tuotannosta 200 teraa ja moottorien analysoinnissa peräti 1000 teratavua. Asiakkaat eivät kuitenkaan halua, että testejä vähennetään.
- Oikeastaan päinvastoin. He sanovat, että meidän pitää testata enemmän, mutta nopeammassa ajassa, Forrest naurahtaa.
Neill Forrest kertoi Rolls-Roycen testausvaatimuksista National Instrumentsin Aerospace and Defence -foorumissa eilen Readingissä.