Daimler on esitellyt tulevaisuuden linja-auton prototyypin. Testeissä jo ajava bussi on pitkälle automatisoitu, kameroilla ja tutkilla varustettu laite, joka kommunikoi jatkuvasti ympäristönsä kanssa. Daimler kutsuu bussiaan puoliautonomiseksi, siis puolirobotiksi.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Bussi osaa kulkea 20 kilometrin matkansa ilman, että kuljettaja ohjaa, kiihdyttää tai jarruttaa sitä. Sen tekniikka pohjaa kaksi vuotta sitten esiteltyyn Astro-rekkaan, jonka Highway Pilot -autopilottia on merkittävästi parannelty.
Bussissa on lähes tusina kameraa, jotka skannaavat tietä ja ympäristöä joka puolelta ajoneuvoa. Lyhyen ja pitkän kantaman tutkat monitoroivat kuljettavaa reittiä. Datafuusion avulla bussi muodostaa hyvin tarkan kuvan ympäristöstään, johon bussi sijoittuu GPS:n avulla senttimetrin tarkkuudella.
CityPilot-koelinjalla robottibussi on jo kulkenut virheettä parinkymmenen kilometrin reitillään, joka sisältää tiukkoja mutkia, tunneleita, lukuisia bussipysäkkejä ja jolla bussin pitää välillä kulkea nopeammin kaupunkibussin vaatimusten mukaisesti.
Daimlerin mukaan robottibussi on tavanomaista turvallisempi, sillä mikään ei säily sen kameroiden ja tutkien näkökentän ulkopuolella. Bussin ajotyyli on myös jouhevampi, mikä säästää kalustoa ja polttoainetta ja tekee matkustamisesta miellyttävämpää.
Laajempaan testiin Daimlerin robottibussi tuee Amsterdamissa, jossa se kulkee Schipholin lentokentältä Haarlemin kaupunkiin.