Kiinalaisen Huawein markkinaosuus kasvoi Suomessa tammikuun 2015 reilusta prosentista lähes neljäsosaan koko markkinasta vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla. Nousu on historiallinen, sillä aiemmin vastaavaan ei ole kyennyt yksikään matkapuhelinvalmistaja.
- Tällä hetkellä jo lähes joka neljäs Suomessa myyty puhelin on Huawei- tai Honor-merkkinen, iloitsee Suomen Huawein Consumer Device Business -yksikön johtaja Mika Engblom.
Engblom uskoo suomalaisten ihastuneen paitsi Huawein laitteiden korkeaan laatuun, myös niiden miellyttävään muotoiluun ja kohtuulliseen hintatasoon. - Suomalaiset ovat erittäin hinta- ja laatutietoisia kuluttajia. Me olemme pystyneet luomaan juuri oikeanhintaisia malleja kaikille kohderyhmille, ja siten tarjoamaan vastinetta jokaiselle eurolle. Myös yritykset ovat hankkineet laitteitamme yhä enemmän, mikä kertoo vankasta luotosta niiden laatuun, Engbom sanoo.
Engbom uskoo, että osa Huawein suosiosta täällä selittyy vahva suomalaisuusaste. - Monia laitteidemme ominaisuuksia kehitellään nimenomaan Suomessa tutkimus- ja tuotekehitysyksikössämme, joka työllistää jo yli 200 henkilöä.
Huawein kuluttajabisneksen liikevaihto kasvoi viime vuoteen verrattuna 41 prosentilla 77,4 miljardiin yuaniin eli noin 10,5 miljardiin euroon. Globaalisti yhtiö myi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 60,56 miljoonaa älypuhelinta, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Samaan aikaan älypuhelintoimitusten kokonaismäärä kasvoi vain 3,1 prosenttia. Huawein markkinaosuus globaaleilla älypuhelinmarkkinoilla oli toukokuussa 2016 tutkimusyhtiö GFK:n mukaan 11,4 prosenttia.