Nykyisissä sähkö – ja hybridiautoissa käytetään 4 voltin litiumioniakkuja. Niiden kapasiteettia voitaisiin helposti lisätä nostamalla jännite viiteen volttiin. Tämä on kuitenkin ollut hankala toteuttaa tähän asti, sillä 5-volttinen akku menettää paljon tehostaan jo sadan latauskerran jälkeen.
Tokion teknisen yliopiston, Kioton yliopiston ja Japanin kansallisen materiaalien tutkimuksen instituutin tutkijat ovat kehittäneet uuden liitumelektrolyytin, joka säilyttää 5-volttisen akun kapasiteetista yli 90 prosenttia vielä sadan latauskerran jälkeen. Aiemmin kapasiteetti on samassa ajassa pudonnut alle 50 prosenttiin.
Tutkijoiden mukaan 5 voltin akussa tehotiheys vastaa nykyisten 4-volttisten akkujen lukemia, mutta energiatiheys on merkittävästi suurempi. Käytännössä akkuun saadaan varastoitua enemmän energiaa, mikä sähköauton akussa nkyy suoraan pidempänä ajomatkana yhdellä latauksella.
Uudessa elektrolyytissä yli puolet koostu liitumsuolasta. Aine on myös vakaampaa korkeammissa lämpötiloissa- Tällä hetkellä ongelma on yhdisteen korkea hinta, sillä uudessa elektrolyytissä käytetty litium on kalliimpaa kuin tämänhetkisissä akuissa käytetty LiPF6-suola.
Lisätietoja löytyy Nature Communications -lehden sivuilta.