Verkkoyhtiö Ericsson ja kiskokalusto- ja lentokonevalmistaja Bombardier ovat testanneet yhdessä LTE-verkkojen toimivuutta raideliikennekäyttöä ajatellen. Laboratoriotestien tarkoituksena oli varmistaa, voidaanko LTE-verkon varassa esimerkiksi käyttää CBTC-kulunvalvontajärjestelmiä tai tarjota viihde- ja muita palveluita matkustajille.
Tulokset ovat lupaavia. Ericssonin ja Bombardierin kaikkiaan 11 laboratoriotestissä simuloitiin LTE-verkon käyttöä jopa 200 kilometrin tuntinopeudessa. Verkoissa saavutettiin sekä nousevalla että laskevalla siirtotiellä reilusti alle 100 millisekunnin latenssi, ja kadonneiden pakettien määrä lähestyi nollaa.
Moderni raideliikenne vaatii tietoliikenneyhteyksiltä korkeaa tiedonsiirtokapasiteettia ja tarkkoja sijaintitietopalveluita. CBTC- eli Communications-Based Traffic Control -kulunvalvontajärjestelmä perustuu siihen, että juniin asennetut langattomat lähetin-vastaanottimet keskustelevat jatkuvasti raiteisiin asennettujen vastinpariensa kanssa. Silloin esimerkiksi metrojunan sijainti raideverkostossa tiedetään koko ajan täsmällisesti, mikä mahdollistaa lyhyemmät etäisyydet junien välillä, lyhyemmät vuorovälit ja turvalliset automaattiohjausratkaisut.
Kulunvalvonnan lisäksi tasokkaita tietoliikenneyhteyksiä tarvitaan junissa esimerkiksi langattoman verkon tarjoamiseen matkustajille, automaattisten junakuulutusten ja raidetietojen tuottamiseen sekä valvontakamerajärjestelmien ja diginäyttömainonnan hallintaan.